Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Najnovšou aktualizáciou od Google sa tvorba obsahu sústreďuje viac na ľudí ako kedykoľvek predtým. Tento článok je štylizovaným prekladom od Google a týka sa práve tvorby obsahu pre ľudí a toho ako ho tvoriť. Aké sú teda odporúčania Google? Aký obsah tvoriť a na čo si dať pozor, pripadne čoho sa vyvarovať?
Google radí: Tvorte obsah pre ľudí
Na webe developers.google.com v článku „Creating helpful content“ je viackrát spomenuté, že hodnotiace systémy sú navrhnuté tak, aby poskytovali užitočné a spoľahlivé informácie, ktoré sú primárne vytvorené v prospech ľudí. A nie na získanie hodnotenia vo vyhľadávačoch. Čo sa teda pýtať ohľadom vášho obsahu na webe?
Zhodnoťte svoj obsah
Google uvádza viacero otázok, pomocou ktorých vyhodnotíte a pripravíte obsah.
- Poskytuje obsah dostatočne odborné informácie?
- Do akej mieri je váš obsah komplexný a popisuje tému?
- Sú súčasťou obsahu aj analýzy alebo „niečo navyše“, čo má pridanú hodnotu?
- Vypovedajú použité nadpisy o tom, čo je skutočne v danom odseku?
- Sú nadpisy faktické? Vyhýbate sa šokovým nadpisom alebo takým, ktoré zveličujú?
- Píšete texty tak, žeby ste si ich sami uložili do vašich záložiek?
- Dávate textom takú pridanú hodnotu, ktorá vás odlišuje od konkurencie?
- Odkazujú na vás iné texty z iných webových stránok?
- A v neposlednom rade – Nezabudnite na gramatiku a štylistiku!
👉 Odborná stránka textov
- Základom odbornosti je dôveryhodnosť. Tú máte, ak je jasne dané, kto je autorom, odkiaľ ste čerpali (zdroje) a všetky relevantné informácie získavania zdrojov.
- Stránka ako aj texty na nej by mali slúžiť ako autorita v odvetví
- Texty by mali byť písané odborníkom alebo skúseným copywriterom, ktorí danú tému buď poznajú alebo majú schopnosť sa v téme rýchlo zorientovať.
- Vyvarujte sa faktických chýb, texty si overujte z viacerých zdrojov.
👉 Poskytnite skvelý zážitok zo stránky (Experience)
Tvorcovia textov a vlastníci stránok, ktorí chcú byť úspešní, by sa nemali zameriavať len na jeden aspekt. Na problematiku sa pozerajte celistvo a z viacerých perspektív.
Čo pod pojmom skvelý zážitok myslí Google? Viac o tejto téme si prečítajte v článku od Google „Understanding page experience in Google Search results“.
👉 Tvorba obsahu pre ľudí
Tento bod je dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Tvoriť obsah pre ľudí a nie pre vyhľadávače je aj základom Google Core and Spam update z marca 2024.
Dôležité je zamerať sa na tvorbu takého obsahu, ktorý má na prvom mieste používateľskú skúsenosť ľudí.
Vytvárate obsah pre ľudí? Položte si otázky nižšie a ak odpoviete „Áno“, tak ste podľa Google na dobrej ceste.
- Máte pre svoju firmu alebo web existujúce alebo zamýšľané publikum, pre ktoré by bol obsah užitočný?
- Preukazuje váš obsah jasne odbornosť a hĺbku vedomostí?
- Má vaša stránka nejaký primárny účel alebo zameranie?
- Odíde niekto po prečítaní vášho obsahu s pocitom, že sa o téme naučil dosť na dosiahnutie svojho cieľa?
- Zažíva používateľ dobrú používateľskú skúsenosť?
👉 Vyhnite sa vytváraniu obsahu len pre vyhľadávače
Ako je vyššie spomenuté, dajte si pozor, aby ste nevytvárali obsah pre vyhľadávače. Ale pre ľudí. Aké otázky si položiť, aby ste sa uistili, že obsah nie je písaný pre vyhľadávače?
- Ruku na srdce – prečo tvoríte obsah primárne?
- Vytvárate veľa obsahu na rôzne témy v nádeji dobrého výsledku vo vyhľadávaní aspoň jedného textu?
- Používate rozsiahlu automatizáciu na vytváranie obsahu?
- Je obsah len zhrnutím názorov iných bez pridanej hodnoty?
- Píšete o veciach preto, že sa zdajú byť trendy? Písali by ste o týchto veciach, aj keby trendy neboli?
- Aký pocit zanecháva váš obsah v čitateľoch? Musia po prečítaní vášho textu či webu hľadať ďalšie informácie?
- Píšete na konkrétny počet slov, pretože ste počuli alebo čítali, že Google má preferovaný počet slov? Že vraj nemá 🙂
- Venujete sa špecifickým či odborným témam len preto, lebo sú vyhľadávané?
- Sľubuje váš nadpis alebo web niečo, čo tam v skutočnosti čitateľ nenájde? (napríklad titulok alebo celý web sľubuje uvedenie nejakého produktu k určitému dátumu a pritom to je lož).
- Meníte dátumy starých článkov na nové, len aby vyzerali články ako nové?
- Pridávate veľa nového obsahu alebo odstraňujete starší, lebo ste niekde čítali, že to je dobré pre Google? Nie je.
Ak niečo chcete robiť pre vyhľadávače, robte SEO
Ak chcete, aby Google pochopil lepšie váš obsah, tak dá sa to🙂 Volá sa to optimalizácia webu pre vyhľadávače.
Google v tomto ponúka takisto návod ako na to. Pozrite tu: Sprievodca SEO od Google.
Spoznajte EEAT
Systémy Google sú navrhnuté tak, aby využívali mnoho rôznych faktorov. Po identifikácii relevantného obsahu sa Google snaží uprednostniť tie weby, ktoré sa zdajú byť najužitočnejšie. Na tento účel identifikujú kombináciu faktorov.
Tieto určujú a identifikujú obsah, ktorý reflektuje: skúsenosť (E), odbornosť (E), autoritatívnosť (A) a dôveryhodnosť (T) = EEAT.
Z týchto aspektov je najdôležitejšia dôveryhodnosť. Ostatné prispievajú k dôvere, ale obsah nemusí nutne demonštrovať všetky z nich.
Aj keď samotná EEAT nie je špecifickým faktorom hodnotenia, je užitočné použiť pri tvorbe textov ich kombináciu. (Pozn.: EEAT nie je zásadný faktor hodnotenia, ale je to stále faktor). Špeciálne je EEAT dôležité v YMYL sektore (your money, your life).
Nezabudnite na tri dôležité otázky: KTO, AKO a PREČO?
Pri každom texte by ste mali vedieť odpoveď na tieto otázky.
KTO (vytvoril obsah)
Niečo, čo ľuďom pomáha intuitívne pochopiť obsah EEAT je, keď je jasné, kto obsah vytvoril. Skúste sa teda spýtať vždy otázky:
- Je vašim používateľom zrejmé, kto je autorom vášho obsahu?
- Majú stránky prelinky tam, kde sa to očakáva, prípadne je to potrebné?
- Vedú prelinky k ďalším informáciám o autorovi alebo autoroch, ktorých sa to týka? Poskytujú o nich dostatočné informácie?
Ak jasne uvádzate, kto vytvoril obsah, pravdepodobne ste v súlade s konceptom EEAT.
AKO (bol obsah vytvorený)
Pre čitateľov je užitočné vedieť, ako bol obsah vytvorený.
Napríklad – dôveru u čitateľov si môžete vytvoriť pomocou recenzií produktov. Je to asi tá najjednoduchšia cesta – keď čitateľ má presnú informáciu o počte testovaných produktov, o výsledkoch ako aj o priebehu testu, tak má už dostatok relevantných informácií. Ak to aj zdokumentujete fotografiami, tak ste na dobrej ceste.
Google takisto poskytuje manuál ako písať a tvoriť recenzie na tomto linku.
Ak sa na podstatné vytváranie obsahu používa automatizácia, mali by ste si položiť niekoľko otázok:
- Je používanie automatizácie vrátane generovania AI pre návštevníkov zrejmé?
- Poskytujete informácie o tom, ako sa na vytváranie obsahu použila automatizácia alebo generovanie AI?
- Vysvetľujete, prečo sa automatizácia alebo AI považovali za užitočné pri vytváraní obsahu?
PREČO (bol obsah vytvorený)
Toto je možno najdôležitejšia otázka, ktorú je potrebné zodpovedať. Prečo vôbec obsah vzniká?
Odpoveďou by mala byť pomoc ľuďom pri hľadaní odpovede na špecifický problém. Ak je vašou odpoveďou „Rast pozícií v Google“, tak by ste to mali zmeniť.
Podľa nášho názoru je teda veľmi dôležité vytvárať obsah, ktorý má pridanú hodnotu. Obsah píšte pútavo a zaujímavo. My pri našich klientoch vychádzame síce aj z rôznych analýz kľúčových slov, no zameriavame sa predovšetkým na otázky, ktoré ľudí trápia. Tu si samozrejme tiež pomôžeme občas nástrojmi ako https://alsoasked.com/. Keď zozbierame čo najviac otázok, tak na ne hľadáme odpovede. 🙂 Témy zastrešujeme ako časti smerujúce k väčšiemu celku.
👉👉👉Takže pýtajte sa, analyzujte, vzdelávajte sa a píšte o tom, čo viete a je vám blízke.
Autor štylizovaného prekladu: Kaja
Zdroj: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content