Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Alebo aký je rozdiel medzi SEO a PPC?
Mnohí z vás sa už určite stretli s pojmami ako PPC kampaň, výkonnostná kampaň, reklama na Google alebo organické vyhľadávanie. Čo znamenajú tieto pojmy a sú v nich rozdiely? Prečo je niektorá firma vo vyhľadávaní vyššie ako vaša? Dajú sa tieto výsledky vyhľadávania zaplatiť? A čo robia firmy, ktoré neplatia nič a napriek tomu sú na horných priečkach?
Práve na tieto ako aj iné otázky si dáme odpoveď v tomto článku.
PPC kampaň a výkonnostná kampaň v Google
Je jedno a to isté . Skratka PPC znamená Pay Per Click, čiže zaplatiť za kliknutie. Je to model reklamy, kedy inzerent platí za kliknutie na výsledok vyhľadávania v Google Funguje to nasledovne: Zadáte do www.google.sk to, čo chcete nájsť, zobrazia sa vám výsledky a keď na nejaký kliknete, tak za to inzerent platí. Prvé sú vždy výsledky, ktoré sú zaplatené označované v Google ako „Reklama“.
Neplatí sa však za to, že sa vo vyhľadávači zobrazí. Takáto reklama sa zobrazí len tým ľuďom, ktorí majú o produkty či služby reálny záujem a hľadajú ich na Google (alebo na internete, predmetom dnešného článku je však práve vyhľadávač Google). Takáto reklama môže mať rôzne formáty, určite ste sa s nimi už stretli.
Reklama vo vyhľadávaní (Search Ads)
Zadáte kľúčové slovo do vyhľadávača, napríklad „tlač vizitiek“.
Výsledky vyhľadávania pri tejto reklame sú:
Na obrázku je vidieť ako vyzerá tento typ reklamy. Vždy naľavo pri linku je uvedené „Reklama“.
Toto je najčastejšia forma kampaní v Google. Inou formou, ktorá je priamo vo vyhľadávači, sú Shopping kampane.
Shopping Ads (reklamy v nákupoch, týkajú sa len majiteľov eshopov)
Určite ste sa stretli už aj s týmto typom reklamy, možno ste len nevedeli, že má pomenovanie. Vyzerá nasledovne:
Tento typ reklamy je špecifický najmä tým, že ponúka možnosť zobrazovať obrázky priamo z vášho eshopu.
Display Ads (grafická reklama v podobe bannerov na rôznych webstránkach)
Tieto reklamy sú už mimo vyhľadávača Google.
Tento typ reklám je na jednej strane fajn, no na druhej strane veľa ľuďom prekáža. Nachádzajú sa často v článkoch, s ktorými nesúvisia a môže pôsobiť až rušivo.
Vedeli ste, že…
Stalo sa vám už niekedy, že ste hľadali na Google športovú obuv a potom vám „vyskakovali“ reklamy na obuv v rôznych článkoch alebo na Facebooku? Google vie zachytiť presne to, čo hľadáte a potom cieli podobné reklamy na vás aj v iných článkoch a na iných portáloch.
Ďalšími formátmi PPC reklamy môže byť video reklama alebo reklama v Gmaili.
Aké sú výhody PPC reklamy?
- Viete ich presne zacieliť na publikum, na ktoré potrebujete.
- Nastavíte si presne, koľko chcete zaplatiť za jeden klik
- Viete presne odmerať výnosy z kampane a čo získate z investovaných peňazí
- Máte na výber viacero typov reklamy
- Zvyšujete povedomie o svojej značke
- Zvýšite počet návštev na vašom webe
- Získate viac telefonických hovorov
PPC kampane sa nazývajú aj výkonnostné kampane preto, lebo podávajú určitý výkon. Ich nastavenie a spravovanie nie je ľahko záležitosťou. Vyžaduje si to veľa hodín práce a analýz. Medzi inými napríklad analýzu kľúčových slov, čo tvorí základ pre to, aby ste vedeli, čo ľudia na internete vyhľadávajú. Nastaveniu kampaní sa venujú špecialisti v agentúrach. Ak by ste sa do toho behu na dlhé trate chceli pustiť sami, tak je veľa školení (niektoré aj zadarmo), ktoré vás procesom prevedú. Našim odporúčaním je však investovať peniaze aspoň do poriadneho nastavenia. Časom ako budete kampane sledovať, tak sa aj veľa naučíte.
Tieto kampane sa nastavujú a spravujú v Google Ads: https://ads.google.com/. Pre to, aby ste mohli spravovať kampane musíte mať vytvorený účet na Gmaili (www.gmail.com)
SEO – organické vyhľadávanie v Google
Organické vyhľadávanie by sa dalo označiť aj synonymom prirodzené. Sú to výsledky vyhľadávania v Google, ktoré nie sú platené (na rozdiel od vyššie spomínaných PPC reklám). Tieto výsledky sa zobrazujú len na základe kvality webstránky a obsahu na danej webstránke.
Určite ste si už veľakrát povedali „vygooglim si to“. To v praxi znamená, že ak ste niečo hľadali alebo vám nebolo jasné, tak ste dopyt zadali do vyhľadávača a tam sa „prehrabávali“ vo výsledkoch a hľadali odpoveď na vašu otázku alebo zadaný výraz.
A práve toto prirodzené vyhľadávanie je častokrát riadené SEO.
Webstránky,
- ktoré sú správne optimalizované po SEO stránke,
- kde sa pravidelne pridáva kvalitný obsah
sa umiestňujú oveľa vyššie v tomto vyhľadávaní ako iné.
Posunúť sa vo vyhľadávači Google na vyššiu pozíciu je pomerne dlhodobý proces. Ak sa však už raz dostanete vo vyhľadávači vysoko, tak sa na danej pozícii udržíte pomerne dlho a takisto dlho čerpáte výhody.
Čo potrebujete k tomu, aby ste boli vo vyhľadávači čo najvyššie a časom nemuseli za to platiť vôbec nič?
SEO audit a SEO On-Page
Na začiatku každej spolupráce by vám každý šikovný odborník mal navrhnúť SEO audit. Ako už z názvu vyplýva, je to audit vašej webstránky. Odborníci skontrolujú webstránku po technickej a obsahovej stránke. Týmito sa ale rozumejú veci, ktoré nie sú viditeľné, keď prídete na webstránku. Obsahovou stránkou sa myslí napríklad to, či majú obrázky na vašom webe popis (nenahrali ste ich s názvom 123.jpg, ale s názvom to-čo-je-v-skutočnosti-na-obrázku.jpg), či sú nie príliš veľké alebo či máte nadpisy na webstránke správne označené, atď. Technická stránka auditu sa zameriava na viacmennej programátorské veci ako rýchlosť webu, SSL certifikát, či máte na webe sitemapu a veľa veľa ďalšieho Všetky nedostatky sa následne po audite odstraňujú. Pri SEO On-Page je nevyhnutná spolupráca SEO špecialistu s programátorom vašej webstránky.
Off-Page SEO (Linkbuilding)
Známejší je asi pojem Linkbuilding. Doslovný preklad je budovanie linkov, teda portfólia linkov. Google hodnotí webstránky na základe mnohých faktorov a jedným z nich je práve počet spätných odkazov, ktoré na ňu smerujú. Vo všeobecnosti platí, že čím viac stránok odkazuje na váš web, tým viac ste pre vyhľadávač zaujímavejší. Avšak je dôležité dbať na to, aké stránky na vás odkazujú – nie všetky odkazy sú si rovné. Proces Linkbuildingu by približne mal byť rovnaký u každého SEO špecialistu:
- Analýza kľúčových slov – predstavuje základné východisko. Na analýzu kľúčových slov sa používajú rôzne nástroje (platené ale aj neplatené)
- Výber kľúčových slov – Na základe analýzy kľúčových slov sa následne vyberú také, ktoré majú najväčší potenciál pre rýchly rast.
- Vytvorenie Linkbuilding stratégie – koľko článkov mesačne sa bude písať, kde budú články umiestnené, písanie blogu na vašom webe, nákup spätných odkazov…
Takto to možno znie jednoducho, no za každou vypracovanou stratégie je množstvo tímovej práce špecialistov.
No v závere celý tento mix smeruje k tomu, že sa vytvorí tak bohaté linkové portfólio, že vás Google bude preferovať a ťahať na popredné priečky vo vyhľadávaní.
Ako sme spomínali, tak toto všetko je práca SEO špecialistu. Pokiaľ nie ste sami odborník na SEO, tak sa oplatí zaplatiť SEO špecialista alebo SEO agentúra. Po základnej analýze vášho webu vám špecialisti odporučia, akým smerom sa vybrať. Takisto to stojí určité financie. Tieto náklady sú však na určité časové obdobie. Výsledky sú dlhodobé a nezvratné. Tým pádom rozhodne nebudete musieť platiť PPC reklamu po celú životnosť vašej firmy.
Vedeli ste, že Search Engine Optimization (SEO) by mohol byť pokojne „buzzword“ 21. storočia? Prvýkrát sa pojem vyskytol niekedy v roku 1997, no samotná optimalizácia prebieha konštantne už od polovice 90. rokov. Už vtedy sa najmä web developeri, pokúšali o prvú formu optimalizácie, ktorá mala zvýšiť potenciál organického, t.j. neplateného zobrazenia (vyhľadania) webstránok v zozname výsledkov Google (tzv. SERP – Search Engine Results Pages).
Základné rozdiely medzi SEO a PPC
Základný rozdiel možno najjednoduchšie ilustrovať týmto obrázkom:
Hlavným rozdielom medzi SEO (Search Engine Optimization) a PPC (Pay Per Click) teda je, že návštevnosť stránky pochádzajúca zo SEO optimalizácie je „zdarma“. Aj keď na začiatku platíte prácu SEO špecialistov, výsledky sa už nikdy nestratia a vo vyhľadávači budete na prvej stránke. Webstránky sa totiž vo vyhľadávaní zobrazujú bez akýchkoľvek priamych poplatkov. Opakom je PPC reklama. Ako už samotný názov „Pay Per Click“ napovedá, spoplatnené sú samotné kliky, ktoré dostanú užívateľa na webstránku, ktorá inzeruje v inzertnom systéme.
POZOR: Ak PPC reklamu vypnete, tak z prvej stránky v Google zmiznete.
Dúfame, že sme vám článkom ako tak objasnili rozdiely medzi SEO a PPC. Samozrejme problematika oboch kategórii je veľmi široká. Preto sú v reklamných agentúrach špecialisti (PPC špecialista alebo SEO špecialista), ktorí sa venujú výlučne jednej danej oblasti. Ako to ale určite poznáte aj z offline prostredia, PPC ani SEO nestačia ku komplexnému online marketingu. Netreba zabúdať na sociálne siete a určitú podporu treba nastaviť aj pomocou offline kampaní.