Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Stránka s výsledkami vyhľadávania (inak nazývaná aj SERP – Search Engine Results Page) je spomedzi všetkých stránok pre marketérov azda tou najdôležitejšou. Pozrime sa bližšie na to, čo je stránka s výsledkami vyhľadávania a akú úlohu zohráva v SEO.
Čo je SERP?
Už samotný názov môže napovedať, čo stránka s výsledkami vyhľadávania je. Ide o stránku, ktorú vyhľadávač (ako napríklad Google) zobrazí ako odpoveď na vyhľadávací dopyt používateľa. Zobrazuje zoznam webových stránok (prípadne videí, obrázkov či iných typov obsahu), ktoré považuje za relevantné pre vyhľadávací dopyt.
Každý SERP je jedinečný, a to aj v prípade rovnakých kľúčových slov na rovnakom vyhľadávacom nástroji. Dôvodom je, že vyhľadávače prispôsobujú výsledky používateľom na základe širokého spektra faktorov, ako je napríklad fyzická poloha používateľa či história prehľadávania.
Vzhľad SERP sa neustále mení, pretože vyhľadávacie nástroje, ako je Google či Bing sa snažia používateľom poskytovať intuitívnu a pohotovú skúsenosť.
SERP zvyčajne zahŕňa dva typy obsahov, a to organické výsledky a platené výsledky.
Organické výsledky vyhľadávania
Organické výsledky vyhľadávania sú výsledky, ktoré sa zobrazujú ako výsledok algoritmu vyhľadávacieho nástroja. Napríklad Google má viac než 200 hodnotiacich faktorov. Medzi tie kľúčové patria napríklad signály on-page SEO, signály off-page SEO či rýchlosť načítania stránky.
Sú to práve organické výsledky, na ktoré sa sústredí SEO optimalizácia. Cieľom je dostať webovú stránku čo najvyššie vo výsledkoch organického vyhľadávania.
Tip: Chceli by ste vedieť viac o svete SEO no ešte len začínate? Prečítajte si Základy SEO – Ako optimalizovať svoj web pre vyhľadávače, keď neviete nič o vyhľadávačoch?
Platené výsledky vyhľadávania
Na rozdiel od organických výsledkov sú platené výsledky tie, ktoré boli zaplatené inzerentom. V SERP sú označené malou ikonou „Reklama“ v ľavom hornom roku v ich úryvku. Platené reklamy fungujú na modeli PPC (pay-per-click), kedy inzerenti ponúkajú ceny za kľúčové slová, aby sa ich reklamy zobrazili pri konkrétnych dopytoch používateľov.
Tip: Prečítajte si aj PPC kampaň vs. organické vyhľadávanie v Google.
Zobrazenie výsledkov vyhľadávania
Výsledky sa v SERP môžu zobrazovať rôznymi spôsobmi, nielen ako zoznam webových stránok. Môže ísť napríklad o featured snippets, a teda úryvky, ktoré obsahujú stručné odpovede a poskytujú rýchle riešenia dopytu používateľov. Môžu byť vo forme odsekov, zoznamov, tabuliek či obrázkov.
Ďalšou funkciou SERP je direct answer box (rýchla odpoveď). Zobrazuje sa v hornej časti SERP ako odpoveď na priame otázky týkajúce sa informácií, na ktoré je možné krátko odpovedať verejne dostupnými informáciami.
SERP tiež môže obsahovať knowledge graph či knowledge panel (znalostný graf a panel). Ide o informačné pole, ktoré sa zobrazí pri vyhľadávaní entít (ľudí, miest, organizácií a pod.) Zvyčajne sa zobrazuje na pravej strane organických výsledkov a poskytuje rýchly prehľad informácií o téme na základe dostupného obsahu na webe.
V SERP môžete natrafiť aj na Súvisiace otázky. Google túto funkciu vkladá do stredu SERP a obsahuje otázky súvisiace s požadovaným dopytom. Po kliknutí na otázku sa naň rozbalí odpoveď.
Ďalšou funkciou SERP je aj lokálny balík (Local Pack), ktorý sa zobrazuje v hornej časti SERP. Zobrazí sa vtedy, keď používateľ zadá dopyt s lokálnym zámerom, napríklad pri vyhľadávaní miestnych firiem.
Okrem toho SERP obsahuje aj výsledky v kategóriách obrázkov, videí, správ či nákupov.