Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Výskum spoločnosti Sistrix, ktorá analyzovala miliardy vyhľadávacích dotazov, ukázal, že mobilné vyhľadávanie je oveľa dôležitejšie, ako si mnoho ľudí a SEO špecialistov myslí.
Podiel mobilného vyhľadávania neustále rastie, zatiaľ čo desktopové a laptopové stagnuje. Pre Google tým pádom prestáva byť desktopová verzia našich webov dôležitá a celú svoju pozornosť presúva na mobilný internet. Prečo je dôležité sa tým zaoberať?
V tomto článku sa dočítate:
- Aké zmeny Google zavádza už od tohto mesiaca
- Aký je rozdiel v správaní mobilného a desktopového používateľa
- Podiel mobilného a desktopového vyhľadávania v rôznych odvetviach
- Ako sa pripraviť na nadchádzajúce zmeny
Pár rýchlych faktov na úvod:
- Mobilné zariadenia stoja za 64% celkovým online vyhľadávaním. Je to dva krát viac, ako desktopové vyhľadávanie (35%).
- Zatiaľ čo takmer 36% desktopových používateľov klikne na prvý výsledok vyhľadávania, pri mobilných používateľoch je to iba niečo viac, ako 29%. Mobilní používatelia klikajú častejšie na ďalšie výsledky vyhľadávania.
- Stredne dlhé kľúčové slová majú nadpriemerne veľký podiel mobilného vyhľadávania, zatiaľ čo long-tailové kľúčové slová sa stále vyhľadávajú viac na desktopoch.
- Najčastejšie sa na mobiloch zobrazujú recepty, featured snippets a Google aplikácie (napríklad kalkulačka).
- V závislosti od odvetvia, podiel mobilného a desktopového vyhľadávania sa môže diametrálne líšiť – 80% vyhľadávaní počasia sa deje z mobilného zariadenia, zatiaľ čo pri vyhľadávaní týkajúceho sa B2B sféry je to iba 50%.
Prečo by nás to malo zaujímať?
Google vidí, že väčšina vyhľadávania sa deje na mobiloch a preto pristupuje k radikálnej zmene – koncom tohto mesiaca prepne svoje indexovanie z Mobile First na Mobile Only.
To znamená, že pre Google prestáva byť desktopová verzia webu relevantná a bude sa pozerať iba na tú mobilnú.
Ako online marketéri, ale aj majitelia webstránok sme veľakrát zvyknutí, že sa pozeráme na online svet cez svoje veľké monitory. Rozhodnutia vykonávame na základe toho, čo vidíme na desktope a tak nám môže táto dôležitá zmena a jej implikácie unikať.
Takmer dve tretiny celkového vyhľadávania sa udeje na mobilných zariadeniach.
Graf znázorňuje percento mobilného a desktopového vyhľadávania:
Z 84,637,700 preskúmaných kľúčových slov, až 64% je vyhľadávaných z mobilného zaradenia. Je to dva krát viac, ako z desktopových počítačov.
Je veľmi dôležité, aby boli naše weby perfektne optimalizované pre mobilné zariadenia. Väčšina návštevníkov nás uvidí práve cez ne.
Viete ako si urobíte rýchlu kontrolu toho ako vyzerá váš web v rozličných mobilných zariadeniach? Ide to cez jednoduchú klávesovú skratku: Alt+CMD+I (MAC OS) alebo stlačením F12 a následne CTRL+SHIFT+M (Windows).
Medzi mobilom a desktopom je rozdiel v správaní používateľa
Keď sa pozrieme na výsledky analýzy týkajúcej sa CTR (Click-Through Rate, teda podiel preklikov na počet zobrazení), zistíme, že medzi používateľmi na mobile a na počítači je rozdiel.
Počítačoví používatelia sa správajú tak, ako by sme predpokladali – veľká väčšina klikne na prvý výsledok vyhľadávania a na zvyšné výsledky si klikne čoraz zmenšujúce sa percento používateľov s poradím výsledku.
Na mobiloch je ale situácia trochu prekvapivá – prvý výsledok stále zastupuje prominentné miesto medzi klikmi – ale menšie, ako v prípade desktopov. A zvyšná prvá päťka výsledkov si delí prekvapivo podobné množstvo klikov.
Prečo to tak je?
Stačí sa pozrieť na to, ako vyzerá mobilný SERP (stránka výsledkov vyhľadávania). Na to, aby sme sa na mobile dostali k organickým výsledkom vyhľadávania potrebujeme oveľa viac práce, ako na desktope.
Zatiaľ čo na desktope sú výsledky často hneď k dispozícii, mobilný SERP je čoraz častejšie zaplnený prvkami, ktoré do vyhľadávania vkladá samotný Google a tak sa k organickým výsledkom treba prepracovať.
A zatiaľ čo na počítači je jednoduché zadať nové vyhľadávanie, mobilnému používateľovi sa nechce vypisovať ďalší vyhľadávací dotaz na malej obrazovke. A tak keď sa mu už zobrazili nejaké výsledky a je nútený sa posúvať po stránke, často sa nezastaví hneď pri prvom výsledku, ale posúva sa ďalej a vyberane cieli na taký výsledok, ktorý uspokojí jeho zámer vyhľadávania.
Rôzne odvetvia majú rôzny podiel mobilného a desktopového vyhľadávania
Je zrejmé, že nie je vyhľadávanie ako vyhľadávanie.
Keď si človek chce vyhľadať počasie, tak nie je nič jednoduchšie, ako to urobiť vyťukaním rýchleho kľúčového slova na mobile (prípadne opýtaním sa prirodzenou rečou hlasového asistenta).
Ale ak už sa jedná o serióznejší prieskum, tak si ľudia už často sadnú za počítač a prehľadávajú internet efektívnejším spôsobom.
Vo všeobecnosti ale môžeme povedať, že pre väčšinu majiteľov webstránok je nevyhnutné, aby optimalizovali svoje weby pre mobilné zobrazenia.
Ako naložiť s týmito informáciami?
Ako je z vyššie uvedeného zrejmé, mobilné vyhľadávanie prevažuje nad desktopovým a jeho podiel neustále rastie.
Google sa prepína na Mobile Only indexovanie.
A nám tak neostáva nič iné ako sa pridať k tomuto trendu a v PRVOM rade myslieť na naše mobilné weby, až potom na tie desktopové.
Odpovedzte si na tieto otázky:
Indexuje Google môj web prostredníctvom mobilného Googlebota?
To ako Google prezerá váš web si jednoducho pozriete v Google Search Console. Prihláste sa do svojej Search Console. V ľavom menu kliknite dole na Settings a následne v časti About uvidíte, ktorý bot si prezerá vašu stránku.
Google už dlhšiu dobu indexuje weby v prvom rade mobilným botom a od konca tohto mesiaca to bude robiť výhradne ním a tak, ak tam máte niečo iné, ako mobilného bota, znamená to problémy s indexáciou, ktoré by ste mali čím skôr riešiť.
Aký veľký je podiel mobilného vyhľadávania v mojej oblasti?
Pre analýzu toho, koľko ľudí si vás vyhľadáva práve cez mobil môžete rovnako použiť Google Search Console.
Pre celkový prehľad si otvorte svoju Search Console a prepnite sa v ľavom menu do stránky Performance. Odtiaľ sa pozrite do záložiek pod grafom a kliknite na Devices.
Viete sa pozrieť aj na rozdelenie pri konkrétnych kľúčových slovách. V záložke Queries si kliknite na vybrané kľúčové slovo a znova sa vyberte do záložky Devices.
Je môj web dostatočne optimalizovaný pre mobilné zariadenia?
Neklamte si pozeraním sa na výkonnostné metriky desktopovej verzie vašej webstránky. V PageSpeed Insights sa prepnite do mobilných výsledkov a optimalizujte tie.
Samozrejme, web musí byť dobre optimalizovaný aj pre používateľov na počítačoch, ale z pohľadu SEO je alfou a omegou práve ten mobilný web.
Google čoskoro spúšťa ďalší algoritmus zameraný na ešte prísnejšie optimalizačné kritériá mobilných webov. Sú to tzv. Core Web Vitals, na ktoré sa bude Google od mája sústrediť. Hodnotia IBA mobilné weby a sú to hodnotiace faktory, na základe ktorých bude Google radiť stránky vo svojich výsledkoch vyhľadávania.
Rozhodujem sa na základe správnych údajov?
Mnoho známych a zaužívaných SEO nástrojov ešte stále ukazuje dáta z desktopových výsledkov. Ak používate niektorý zo SEO nástrojov, tak si nevyhnutne skontrolujte odkiaľ čerpá svoje údaje. Je veľmi dôležité, aby pochádzali z mobilného vyhľadávania.
Tip na záver
Pozeráte sa na svoj web vôbec cez mobil alebo ho vidíte v 90% prípadoch iba na počítači? Keďže Google a väčšina vašich návštevníkov uvidí váš web cez mobil, rozhodne nie je odveci zmeniť svoje návyky a rovnako pristupovať k svojej webstránke v prvom rade cez mobilné zariadenie. Priblížite sa tak svojim návštevníkom a všimnete si možno veci, ktoré by ste inak vôbec nevideli.
Ako je z vyššie uvedeného zrejmé, tak mobilné zobrazenie je čoraz dôležitejšie. Je veľmi dôležité, aby bol váš web dobre zobrazený na všetkých zariadeniach – či máte len osobný blog alebo rozsiahly eshop. Skontrolujte si web a pozerajte sa na výsledky vyhľadávania prioritne cez vaše mobilné zariadenie. Ak by ste si nevedeli web skontrolovať, kontaktujte nás a radi vám s tým pomôžeme.
Zdroj foto: Unsplash