Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Vo svete SEO sa určite stretnete aj s pojmom HTML nadpis. Keďže používatelia a návštevníci webov často prehľadávajú stránky podľa nadpisov, HTML nadpisy majú svoje opodstatnenie. Pozrime sa teda spoločne na to, čo je HTML nadpis.
HTML nadpis môžeme definovať ako nadpis alebo podnadpis, ktorý chcete zobraziť na vašej webovej stránke. Nadpisy sa teda využívajú na zobrazovanie štruktúry daného dokumentu. Využívanie nadpisov na vašej webovej stránke je dôležité, pretože vyhľadávače používajú nadpisy na indexovanie štruktúry a obsahu vašich webových stránok. HTML nadpisy sú najjednoduchším spôsobom, ako čitateľovi, návštevníkovi webu aj webovým crawlerom povedať, aká je podľa vás hierarchia obsahu podľa dôležitosti.
Existuje šesť rôznych úrovní HTML nadpisov – H1, H2, H3, H4, H5 a H6. Tieto nadpisy sú definované pomocou značiek <h1> až <h6> od najvyššej úrovne H1 (hlavný nadpis) po najmenšiu úroveň H6 (najmenej dôležitý nadpis). Ak umiestnite text medzi značky nadpisov <h1>……….</h1>, zobrazí sa v prehliadači tučným písmom a veľkosť textu bude závisieť od použitej značky nadpisu. H1 sa používa pre najdôležitejší nadpis a H6 pre najmenej dôležitý nadpis.
Príklad:
<h1>Nadpis 1</h1> <h2>Nadpis 2</h2> <h3>Nadpis 3</h3> <h4>Nadpis 4</h4> <h5>Nadpis 5</h5> <h6>Nadpis 6</h6>
Výstup:
HTML nadpisy a SEO
V kódovaní HTML tvoria značky nadpisov od H1 do H6 hierarchiu zhora nadol. Najdôležitejším nadpisom je teda H1 a najmenej dôležitým H6. Ak sa však preskočí niektoré z čísel značiek, štruktúra nadpisov sa poruší, čo nie je ideálne pre SEO vašej stránky. Napríklad, ak je vaša stránke predstavená značkou H1 a za ňou nasleduje značka H3, hierarchia bude narušená a takáto hierarchia nadpisu nie je vhodná pre SEO (a, samozrejme, ani z hľadiska prístupnosti). V ideálnom prípade by každá stránka mala mať nadpis H1 – ide o najdôležitejší prvok na stránke a mali by ste použiť len jeden. Zároveň by ste vždy mali dodržiavať poradie nadpisov, nepoužívajte napríklad H4, ak nemáte H2 aj H3.
Tip: Nadpisy určite nepoužívajte na definovanie veľkosti písma či úpravu textu. Použite ich na prezentáciu organizovaného a štruktúrovaného obsahu na stránkach. Na úpravu štýlu textu použite šablóny CSS.
V rámci SEO existujú 2 hlavné účely HTML nadpisov:
Štruktúra stránky pre čitateľnosť – pridaním sekcií a podsekcií na vašej webovej stránke s využitím príslušných nadpisov sa obsah rozdelí do „skenovateľných“ blokov, ktoré sa oveľa jednoduchšie konzumujú (návštevníkmi webu ale aj robotmi).
Relevancia pre kľúčové slová – Google považuje text použitý v nadpisoch HTML za hodnotnejší alebo s vyššou prioritou ako zvyšok textu na stránke. Slová, ktoré sú použité v HTML nadpisoch majú preto vyššiu váhu, keď sa Google snaží vyhodnotiť, či je daná stránka relevantná pre dopyt používateľa. V skutočnosti je nadpis H1 na stránke jedným z najdôležitejších miest na použitie kľúčového slova.