Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
V oblasti SEO sa môžete stretnúť s pojmom web scraping. Pozrime sa bližšie na to, čo je scraping, alebo inak škrabanie a na čo sa v oblasti optimalizácie pre vyhľadávače môže používať.
Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je dôležitým faktorom pre firmy či webstránky, ktoré chcú uspieť v digitálnom prostredí. SEO môže pomôcť osloviť správne publikum, vybudovať dôveru a zvýšiť návštevnosť webových stránok. Aby ste však dokázali zo SEO vyťažiť čo najviac, je dôležité tiež zbierať a analyzovať údaje. A práve na toto sa využíva scraping.
V obrovskom a neustále narastajúcom online priestore sú hlavným činiteľom práve dáta. Každé kliknutie, vyhľadávanie či interakcia vytvára digitálnu stopu, ktorá obsahuje cenné informácie. Prístup k tejto „zásobe“ informácií však nie je vždy jednoduchý. No a tu vstupuje na scénu web scraping ako nástroj na zber údajov z webových stránok.
Scraping, tiež známy ako web harvestig či web extrakcia, je automatizovaný proces získavania informácií a údajov z webových stránok, pričom najčastejšie ide o metadáta. Zahŕňa načítanie a analýzu HTML kódu webovej stránky a extrahovanie požadovaných dátových prvkov, ktoré môžu siahať od textu a obrázkov až po štruktúrované údaje, ako sú ceny, zoznamy produktov, kontaktné informácie a ďalšie. Zozbierané údaje môžu byť napríklad všetky názvy blogov konkurentov spolu s ich meta popismi.
Ako web scraping pomáha pri SEO?
Web scraping môže byť nástrojom pri SEO, pretože umožňuje pochopiť a analyzovať konkurenčné prostredie, zhromaždiť údaje o cieľovom publiku či identifikovať problémové oblasti pre efektívnejšiu optimalizáciu.
Umožňuje zhromažďovať a analyzovať veľké množstvo údajov od všetkých konkurentov, ako napríklad aké kľúčové slová používajú a ako ich používajú. Môžete tak získať cenné informácie o tom, v akých oblastiach sú vaši konkurenti úspešní a ktoré oblasti by ste mohli optimalizovať, aby ste si udržali náskok. Okrem toho, scraping je možné použiť aj na odhalenie potenciálnych technických problémov, ako sú nefunkčné odkazy či pomalé načítanie stránok, čo sú faktory, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť hodnotenie vášho webu.
Ako prebieha web scraping?
Takéto „zoškrabovanie“ údajov zahŕňa niekoľko krokov:
1. Proces sa začína odoslaním požiadavky HTTP na server cieľovej webstránky na získanie obsahu HTML konkrétnej webovej stránky.
2. Po načítaní obsahu HTML je ďalším krokom analýza s cieľom identifikovať a extrahovať relevantné údaje. To sa robí pomocou špecializovaných nástrojov, ktoré dokážu prechádzať štruktúru HTML a extrahovať požadované údaje na základe vopred definovaných kritérií.
3. Po analýze kódu HTML nástroje na zoškrabovanie webu extrahujú požadované dátové prvky, ako sú text, obrázky alebo štruktúrované údaje.
4. Nakoniec sa extrahované údaje zvyčajne ukladajú v štruktúrovanom formáte, ako je databáza, tabuľka či iné systémy na ukladanie údajov.
SEO v čiernom klobúku a scraping
Jedna z praktík SEO v čiernom klobúku je zoškrabanie obsahu z vašich webových stránok a jeho následné úplné zverejnenie na webovej lokalite, ktorej odteraz budete musieť konkurovať.
Ak sa údaje použijú ako súčasť bieleho SEO, použijú sa informatívne, na objavenie príležitostí, na účely budovania odkazov alebo na oslovenie.