Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Pre webové stránky, ktoré chcú dosiahnuť vysoké priečky vo výsledkoch vyhľadávania, je v prvom rade dôležité, aby boli prehľadané. O prehľadávaní ale aj prehľadávačoch (crawleroch) sme už písali. Pozrime sa na ďalšiu dôležitú súčasť procesu prehľadávania, ktorou je rozpočet na prehľadávanie.
Rozpočet na prehľadávanie nie je rozpočtom v pravom slova zmysle. Ide o skôr o teoretický koncept používaný vyhľadávačmi na riadenie zdrojov vynaložených na stránku. Boty vyhľadávacích nástrojov, ako je napríklad Googlebot, majú obmedzenú kapacitu na prehľadávanie stránok v rámci daného časového rámca a rozpočet na prehľadávanie určuje, koľko stránok z lokality je možné počas tohto rámca prehľadať.
Rozpočet na prehľadávanie bol vytvorený ako odpoveď na problém s veľkým množstvom dostupných URL adries na internete. Prehľadávanie a indexovanie každej URL adresy ďaleko presahuje možnosti Googlu, a preto je čas, ktorý môže Googlebot stráviť prehľadávaním jednej lokality obmedzený.
Rozpočet na prehľadávanie môžeme teda definovať ako počet URL adries vašej webovej lokality, ktoré Google môže a chce prehľadať.
Rozpočet na prehľadávanie a SEO
Rozpočet na prehľadávanie síce nie je priamym hodnotiacim faktorom SEO, no jeho efektívna správa môže výrazne ovplyvniť výkonnosť vášho SEO. Každá webová lokalita má svoj jedinečný rozpočet na prehľadávanie. Hodnota rozpočtu na prehľadávanie závisí od limitu kapacity prehľadávania (rýchlosti prehľadávania) a dopytu po prehľadávaní. Čo však tieto jednotlivé faktory znamenajú?
Rýchlosť prehľadávania sa týka počtu žiadostí za sekundu, ktoré bot (crawler) odošle na stránku a času, ktorý uplynie medzi načítaním. Ak váš web reaguje rýchlo, Google limit zvýši. Ak narazí na chyby servera alebo sa váš web spomalí, limit klesne a Googlebot bude webovú lokalitu prehľadávať menej.
Dopyt po prehľadávaní je frekvencia, s ktorou tieto boty prehľadávajú. Tento dopyt ovplyvňujú dva faktory – popularita a aktuálnosť. Google uprednostňuje stránky s väčším počtom spätných odkazov, alebo tie, ktoré priťahujú vyššiu návštevnosť. Ak je teda váš web navštevovaný alebo sa naň odkazuje, algoritmus Google dostane signály, že váš web sa oplatí prehľadávať častejšie. Ak si Google všimne, že sa o vašom webe hovorí (vedú naň odkazy), bude ho chcieť prehľadávať, aby zistil, o čom je.
Tip: Pri spätných odkazoch je viac dôležitá ich relevantnosť a to, že pochádzajú z dôveryhodných zdrojov než ich počet.
Zároveň, Googlebot nebude prehľadávať stránku, ktorá nebola nejaký čas aktualizovaná. Googlebot napríklad často prehľadáva spravodajské weby, pretože publikujú nový obsah niekoľkokrát denne. Webové lokality, ktoré majú veľa stránok s neaktuálnym obsahom, nízkou hodnotou alebo duplicitným obsahom, môžu plytvať rozpočtom na prehľadávanie.
Ako zvýšiť rozpočet na prehľadávanie
Dôležité je zvýšenie dôveryhodnosti vašej webovej lokality. Ako sme už písali, medzi najdôležitejšími hodnotiacimi faktormi Google sú odkazy. Ak sa na web odkazuje, vyhľadávač ho interpretuje ako odporúčaný. Rozpočet na prehľadávanie ovplyvňuje aj to, ako často sa web aktualizuje, a teda koľko nového obsahu sa vytvorí a ako často. Ďalej môžete na vašej webovej lokalite znížiť množstvo URL adries s nízkou hodnotou, ktoré by mohli ubrať čas a zdroje na skenovanie najdôležitejších stránok lokality.
Na optimalizáciu prideľovania rozpočtu môžete skúsiť aj nasledovné:
- zefektívnite štruktúru webovej lokality,
- odstráňte duplicitný obsah,
- opravte nefunkčné odkazy,
- zvýšte rýchlosť webu.