Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
V oblasti optimalizácie pre vyhľadávače (SEO) sa stretávame s rôznymi pojmami. Počuli ste však už výraz osirotená stránka? V tomto článku sa bližšie pozrieme na to, čo je osirotená stránka, ako vzniká, aký má vplyv na SEO a ako ju efektívne riešiť.
V zložitom ekosystéme SEO je dôležité pochopiť, ako webové stránky prispievajú k celkovej viditeľnosti a hodnoteniu webu. Jedným z tých “menej známych” problémov, ktoré môžu brániť úsiliu SEO, je aj prítomnosť tzv. osirotených stránok.
Čo je osirotená stránka?
Osirotená stránka je webová stránka na webovej lokalite, ktorá nemá žiadne odkazy. Nemá žiadne prichádzajúce odkazy z iných stránok na tej istej lokalite alebo z externých zdrojov. Keďže na ňu neodkazujú žiadne iné stránky, prehľadávače vyhľadávacích nástrojov môžu mať problémy s objavením a indexovaním tejto stránky, čím ju robia “neviditeľnou” pre vyhľadávače a používateľov.
Ako vzniká osirotená stránka?
Osirotené stránky sa často vyskytujú z niekoľkých dôvodov:
- nedostatok interných odkazov – iné stránky na webovej lokalite neodkazujú na túto stránku, a tak k nej prehľadávače nemôžu nájsť cestu,
- aktualizácie obsahu či reštrukturalizácia stránok – ak webová lokalita prechádza reštrukturalizáciou alebo významnými aktualizáciami, niektoré stránky sa môžu izolovať a stratiť tak interné spojenia,
- chyby v správe odkazov – technické chyby môžu zabrániť správnemu prepojeniu určitých stránok v rámci hierarchie lokality,
- samostatná kampaň – stránky vytvorené pre špeciálne kampane či udalosti sú niekedy navrhnuté ako samostatné stránky, ktoré nie sú prepojené v rámci lokality.
Ako osirotené stránky ovplyvňujú SEO?
Osirotené stránky môžu ovplyvniť SEO niekoľkými spôsobmi. Vyhľadávače sa pri prehľadávaní a indexovaní stránok spoliehajú na interné a externé odkazy. Ak je stránka osirotená, prehľadávače môžu mať problém ju nájsť, čo znamená, že môže zostať neindexovaná.
“Link juice” je hodnota SEO prenášaná z jednej stránky na druhú prostredníctvom hypertextových odkazov. Keď je stránka izolovaná, neprijíma hodnotu odkazu z iných častí lokality a ani neprispieva svojou potenciálnou hodnotou odkazu na iné stránky. To vytvára osirotenú uličku v štruktúre prepojenia daného webu, čo v konečnom dôsledku oslabuje úsilie v oblasti SEO a vedie k slabšej autorite webu.
Okrem toho, osirotené stránky môžu mať negatívny dopad na používateľskú skúsenosť. Ak je webová lokalita dobre štrukturovaná, ľahko sa na nej orientuje a vedie používateľov k súvisiacemu obsahu prostredníctvom efektívnej štrukúry odkazov. Osirotené stránky sú však akési osirotené uličky, v dôsledku čoho je pre používateľov náročné objaviť súvisiaci alebo relevantný obsah. Ak používatelia nenájdu, čo hľadajú, pravdepodobne z lokality odídu, čo môže zvýšiť mieru okamžitých odchodov, čo je faktor, ktorý nepriamo ovplyvňuje aj SEO.
Osirotené stránky sú veľakrát tiež výsledkom duplicitného obsahu, zastaraných informácií alebo zle organizovaných štrukútr obsahu. Takýto duplicitný či nadbytočný obsah môže poškodiť SEO, pretože vyhľadávače uprednostňujú jedinečný a hodnotný obsah. Ak prehľadávače natrafia na duplicitný obsah, môžu znížiť viditeľnosť stránky v prospech originálnejších či lepšie usporiadaných stránok.
Osirotené stránky síce môžu obsahovať cenné informácie, ktoré by sa mohli hodnotiť podľa konkrétnych kľúčových slov, no bez správneho prepojenia je nepravdepodobné, že tieto stránky dosiahnu svoj potenciál vo výsledkoch vyhľadávania.
Ako identifikovať a riešiť osirotené stránky?
Jedným z najlepších spôsobov, ako odhaliť osirotené stránky, je SEO audit stránok.
Tu je tiež niekoľko ďalších tipov:
- Uistite sa, že každá stránka na vašej lokalite má aspoň jeden odkaz prichádzajúci z inej relevantnej stránky. To nielen pomáha používateľom pri navigácii, ale tiež umožňuje vyhľadávacím nástrojom ľahšie objavovať a prehľadávať každú stránku.
- Aktualizujte súbor XML Sitemap svojho webu. Ide o súbor, ktorý je akýmsi plánom pre vyhľadávače, ktorý ich vedie na všetky stránky vášho webu. Ak zabezpečíte, že všetky dôležité stránky, najmä novo pridané alebo predtým izolované stránky, sú zahrnuté v súbore XML sitemap, môžete pomôcť sprístupniť ich prehliadačom.
- Ak sú osirotené stránky zastarané, alebo už neslúžia svojmu účelu, môžete zvážiť nastavenie presmerovania 301, ktoré používateľov a prehliadače nasmeruje na relevantnejšie stránky.