Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Zabezpečenie popredného miesta vo výsledkoch vyhľadávania je to, o čo v online priestore „súperí“ mnoho webstránok. Uprostred tohto súťaženia vyniká jedna funkcia, a to práve odporúčaný úryvok. Čo je odporúčaný úryvok a prečo je dôležitý?
Odporúčaný úryvok (v angličtine featured snippet) je stručný súhrn informácií zobrazených v hornej časti stránok s výsledkami vyhľadávania (SERP), ktorý používateľom poskytuje rýchle odpovede na ich otázky bez toho, aby sa museli preklikávať na konkrétnu webovú lokalitu.
Odporúčané úryvky sa zvyčajne zobrazujú vtedy, ak používatelia do vyhľadávania zadajú informačný vyhľadávací dopyt a predstavujú krátky úryvok obsahu extrahovaného z relevantnej webovej stránky spolu s názvom a URL adresou stránky.
Google zobrazuje odporúčané úryvky nad výsledkami organického vyhľadávania. A keďže pole s týmto úryvkom je umiestnené vyššie ako výsledky organického vyhľadávania, zobrazené webstránky môžu očakávať vyššiu mieru prekliknutia (CTR) a vyššiu návštevnosť.
Ako vyzerajú odporúčané úryvky?
Google zobrazuje odporúčané úryvky pre množstvo vyhľadávacích dopytov na prvej stránke s výsledkami vyhľadávania. Hodnotenie týchto úryvkov sa často označuje ako „pozícia 0“ alebo „nulová pozícia“. Úryvky obsahujú relevantný obsah z webovej lokality, ktorý zodpovedá vyhľadávaciemu dopytu používateľa. Môže ísť o rôzne druhy obsahov, najčastejšie ide o tieto:
- Textový odsek – ide o krátky odsek extrahovaný z webovej stránky, ktorý priamo rieši dopyt používateľa. Môže ísť o rýchlu odpoveď alebo vysvetlenie na položenú otázku.
- Zoznam – tento typ obsahu predstavuje informácie vo formáte zoznamu s odrážkami alebo číslami a ponúka podrobné pokyny, tipy alebo zoznam položiek.
- Tabuľky – údaje zobrazené v tabuľkovom formáte, čo používateľom uľahčuje napríklad porovnávanie rôznych informácií priamo vo výsledkoch vyhľadávania.
- Video – tento typ úryvku obsahuje miniatúru video spolu so stručným popisom, čo používateľom poskytuje možnosť pozrieť si video priamo vo výsledkoch vyhľadávania, bez toho, aby sa museli preklikávať na ďalšie stránky.
- Obrázok – niektoré odporúčané úryvky obsahujú aj sprievodný obrázok relevantný pre dopyt, čo zvyšuje vizuálnu príťažlivosť a poskytuje ďalší kontext.
Príklad:
Prečo sú odporúčané úryvky dôležité?
Odporúčané úryvky majú význam tak ako pre používateľov, tak aj pre vlastníkov webstránok.
Poskytujú okamžité odpovede na otázky používateľov, čím eliminujú potrebu preklikávať sa a navštevovať viacero webových stránok, aby našli relevantné informácie. To zlepšuje používateľskú skúsenosť, čo v konečnom dôsledku prospieva aj vlastníkom webstránok, pretože Google vo výsledkoch vyhľadávania uprednostňuje stránky, ktoré sú používateľsky priateľské.
Odporúčaný úryvok môže tiež zvýšiť viditeľnosť webstránky a jej organickú návštevnosť. Webové stránky uvedené v úryvkoch totiž často zaznamenávajú vyššiu mieru preklikov (CTR), pretože používatelia s väčšou pravdepodobnosťou kliknú na odkaz, aby ďalej preskúmali, čo stránka poskytuje.
Webstránky uvedené v odporúčaných úryvkoch sú vyhľadávacími nástrojmi vnímané ako autoritatívne zdroje informácií, čo zvyšuje ich dôveryhodnosť a postavenie v príslušných oblastiach. Môžu tiež zvýšiť viditeľnosť a povedomie o značke, pretože sa zobrazujú v hornej časti výsledkov vyhľadávania. No a napokon, odporúčané úryvky tiež poskytujú konkurenčnú výhodu oproti ostatným webstránkam.