Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
V predchádzajúcom článku sme písali o rozpočte na prehľadávanie. Ovplyvňujú ho dva faktory, a to rýchlosť prehľadávania a dopyt po prehľadávaní. V tomto článku si bližšie rozoberieme, čo je dopyt po prehľadávaní a čo ho ovplyvňuje.
Dopyt po prehľadávaní sa vzťahuje na to, ako veľmi chce (a môže) vyhľadávač (napríklad Google) prehľadávať vašu webovú lokalitu. Tento dopyt ovplyvňujú dva dôležité faktory – popularita a aktuálnosť webovej lokality.
Poďme sa nich pozrieť bližšie.
Popularita
Google uprednostňuje stránky s vyšším počtom spätných odkazov a tie, ktoré priťahujú vyššiu návštevnosť. Ak teda ľudia navštevujú váš web alebo naň odkazujú, algoritmus Google vyhodnotí, že váš web sa oplatí prehľadávať častejšie. Spätné odkazy sú nástrojom, vďaka ktorému Google môže zistiť, ktoré stránky sa oplatí prehľadávať. Ak si všimne, že sa o danom webe hovorí (a teda vedú naň odkazy), bude ho viac prehľadávať, aby zistil, o čom je.
Tu je však dôležité pripomenúť, že viac než počet spätných odkazov je dôležitá ich relevantnosť a to, že pochádzajú z dôveryhodných zdrojov. Preto snaha získať čo najviac spätných odkazov z nekvalitných zdrojov sa môže v konečnom dôsledku ukázať ako menej efektívna než získanie len zopár, no kvalitných odkazov.
Aktuálnosť
Google nebude prehľadávať stránku, ktorá nebola nejaký čas aktualizovaná. Ak Google zistí, že sa web nemení, bude ho prehľadávať menej často. Ak napríklad prehľadá danú stránku a po dni nevidí žiadne zmeny, môže pred opätovným prehľadaním počkať napríklad tri dni, nabudúce desať dní, potom 30 dní, 100 dní atď. Google síce nezverejnil frekvenciou, s akou bude znova prehľadávať stránku, ak však algoritmus zaznamená všeobecnú aktualizáciu stránky, boty dočasne zvýšia rozpočet na prehľadávanie.
Googlebot napríklad často prehľadáva spravodajské weby, pretože tie publikujú nový obsah niekoľkokrát počas dňa.
Niektoré akcie, ktoré môžu Googlu signalizovať, že sa má web opätovne prehľadávať:
- Zmena názvu domény – ak zmeníte názov domény, algoritmus Google musí aktualizovať svoj index tak, aby obsahoval novú adresu URL.
- Zmeny štruktúry URL adresy – ak upravíte štruktúru URL adresy vašej webovej lokality, Googlebot musí stránky znova prehľadať, aby správne indexoval nové URL adresy.
- Aktualizácia obsahu – výrazné zmeny obsahu vašej webovej lokality, ako je prepísanie veľkej časti vašich stránok či odstránenie zastaraného obsahu, môže upútať pozornosť algoritmu a podnietiť ho k opätovnému prehľadávaniu.
- Odoslanie súboru XML Sitemap – aktualizácia sitemap vo formáte XML a jeho opätovné odoslanie do služby Google Search Console môže informovať Google o zmenách, ktoré je potrebné prehľadať.