Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Slovo crawling môžeme z angličtiny preložiť ako lezenie alebo plazenie. V rámci online marketingu je crawling ďalšou z dôležitých súčastí SEO. Čo je crawling a aký význam zohráva?
Crawling je proces, pri ktorom boty (prehľadávače) vyhľadávacích nástrojov, nazývané crawlery, prehľadávajú stránky vašej webovej lokality, aby určili ich obsah a relevantnosť. Zjednodušenie povedané, crawling je istá forma analýzy celého obsahu/kódu webovej stránky. Funguje to tak, že prehľadávač (crawler) prelezie/prehľadá všetky interné a externé odkazy na webovej lokalite a zaznamená, čo sa na nich nachádza.
Prečo je crawling dôležitý?
Crawling je nevyhnutný, pretože umožňuje vyhľadávačom porozumieť obsahu a relevantnosti vašich webových stránok. Ak webová stránka nie je prehľadaná, nezobrazí sa na stránkach s výsledkami vyhľadávania, čo sťažuje potenciálnym zákazníkom nájsť vás.
Prehľadávače začínajú na vašej domovskej stránke. Potom sledujú každý jeden odkaz na vašej domovskej stránke a klikajú naň. Z každej z týchto stránok znova otvoria každý odkaz na stránke a tak pokračujú ďalej, až kým nenavštívia každú stránku.
Prehľadávanie nie je to isté čo indexovanie
Prehľadávanie je proces, kedy vyhľadávacie nástroje posielajú boty/prehľadávače objavovať a skenovať webové stránky. Indexovanie je proces pridávania týchto stránok do databázy vyhľadávacieho nástroja. To, že daná stránka bola prehľadaná, neznamená, že bola indexovaná.
Tip: Prečítajte si viac o tom, čo je indexácia webovej stránky.
Prehľadávanie je neustály proces. Pre vyhľadávače je dôležité nájsť zverejnené nové stránky alebo aktualizácie starých stránok. Google uprednostňuje prehľadávanie stránok, ktoré sú:
- populárne (s častými odkazmi),
- kvalitné,
- často aktualizované.
Webové stránky, ktoré publikujú nový, kvalitný obsah, majú vyššiu prioritu.
Pozor na nefunkčné odkazy
Ak sa na webovej lokalite nachádzajú nefunkčné odkazy, môže to botom sťažiť prehľadávanie stránok na lokalite. Za následok to môže mať vynechanie niektorých stránok, čo môže ovplyvniť celkovú viditeľnosť danej lokality.
Pomôcť môžu pravidelné aktualizácie
Pravidelné aktualizácie webovej lokality s novým obsahom môže pomôcť botom vyhľadávacích nástrojov nájsť a prehľadávať nové stránky. Tiež naznačuje, že webová lokalita je aktívna a relevantná, čo môže zlepšiť jej celkovú viditeľnosť vo výsledkoch vyhľadávania.
Tipy na optimalizáciu prehľadávania
- Vytvorte XML mapu stránky (XML sitemap) – mapa stránky je súbor, ktorý obsahuje zoznam všetkých stránok na vašej webovej lokalite, čo uľahčuje prehľadávačom nájsť (a indexovať) vaše stránky.
- Optimalizujte štruktúru vašej webovej lokality – uistite sa, že štruktúra vašej webovej lokality je dobre organizovaná a dá sa v nej ľahko navigovať.
- Využívajte interné prepojenia – prepojenie medzi jednotlivými stránkami na vašej webovej lokalite uľahčuje prehľadávačom objavovanie a prehľadávanie; čím viac interných odkazov lokalita má, tým viac ju vyhľadávací nástroj vyhodnotí ako dôležitú a relevantnú.
- Monitorujte rýchlosť prehľadávania – využite službu Google Search Console na monitorovanie rýchlosti prehľadávania vášho webu a identifikujte všetky chyby, ktoré môžu brániť jeho viditeľnosti.
- Používajte metaznačky – používajte metaznačky, ako je title tag či meta popisky, aby ste vyhľadávacím nástrojom poskytli viac informácií o stránkach vašej lokality.