Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Takmer všetci máme spomienky na to, ako sme sa ako deti stratili či nevedeli sa zorientovať, a tak nás museli rodičia hľadať. Napríklad práve v uličkách supermarketu. Webové lokality sú veľmi podobné supermarketom. Každá webová stránka je nová ulička s rôznymi produktami a pre používateľov je pomerne jednoduché sa v týchto uličkách stratiť.
Táto skúsenosť môže byť pre používateľa frustrujúca a častým dôsledkom je to, že danú webovú lokalitu úplne opustí. V tomto článku sa pozrieme na to, čo je breadcrumb navigácia alebo inak omrvinková navigácia a ako môže byť prínosom pre webovú lokalitu vašej spoločnosti.
Názov „omrvinková navigácia“ odkazuje na rozprávku Janko a Marienka, v ktorej si Janko vysype chlebové omrvinky po zemi, aby našiel cestu domov. Ako to však súvisí s webovými stránkami?
Breadcrumb navigácia alebo omrvinková navigácia je typ sekundárnej navigačnej schémy, ktorá odhaľuje polohu používateľa na webovej lokalite či webovej aplikácii. Ako v rozprávke, tak aj na webových lokalitách, omrvinky poskytujú používateľom spôsob, ako sledovať cestu späť k pôvodnému bodu.
Ak ste sa dostali na stránku, na ktorej nechcete byť, pomocou „omrviniek“ môžete ľahko nájsť cestu späť alebo sa vrátiť o krok alebo dva späť a začať odznova.
Breadcrumb (omrvinkovú) navigáciu môžete často nájsť na webových lokalitách, ktoré majú veľké množstvo obsahu usporiadaného hierarchicky. Vo svojej najjednoduchšej forme má táto navigácia podobu vodorovne usporiadaných textových odkazov oddelených symbolom „>“. Tento symbol označuje úroveň danej stránky vo vzťahu k odkazom na stránku vedľa nej.
Kedy by sa mala breadcrumb (omrvinková) navigácia používať?
Breadcrumb navigáciu je vhodné používať pri veľkých weboch a weboch, ktoré majú hierarchicky usporiadané stránky. Výborným príkladom sú webové stránky online obchodov, v ktorých je veľké množstvo produktov zoskupených do logických kategórií.
Breadcrumb navigácia by sa však mala používať ako doplnková funkcia a nemala by nahrádzať efektívne primárne navigačné ponuky. Je alternatívnym spôsobom navigácie na webe a pohodlnou funkciou, ktorá umožňuje používateľom zistiť, kde sa nachádzajú.
Typy omrvinkovej navigácie
Existujú tri typy breadcrumb (omrvikovej) navigácie:
Omrvinková navigácia na základe histórie
Tento typ omrvinkovej navigácie zobrazuje všetky miesta, ktoré používateľ na danej webovej lokalite navštívil. Poskytuje jednoduchý prístup k histórii webovej lokality. Tento typ omrvinkovej navigácie môže byť užitočný najmä vtedy, keď sú názvy webových stránok komplikované alebo si ich používatelia prehliadajú dlhší čas.
Ide však o najmenej často používaný typ omrvinkovej navigácie, pretože slúži len ako navigácia dopredu a dozadu, ktorá je už dostupná na paneli s nástrojmi.
Omrvinková navigácia založená na hierarchii
Omrvinková navigácia založená na hierarchii zobrazí webovú stránku, na ktorej sa nachádzate, ale aj nadradenú stránku. To umožňuje používateľom rýchly prístup k oveľa rozsiahlejšej databáze informácií alebo produktov. Používatelia vďaka tejto navigácii môžu prejsť na širšiu kategóriu (stránku vyššej úrovne) zo stránky, na ktorej sa práve nachádzajú.
Omrvinková navigácia na základe atribútov
Tento typ navigácie jednoducho zobrazí atribúty, ktoré si používateľ vybral na stránke. Omrvinková navigácia na základe atribútov má uplatnenie na stránkach kategórií e-shopov, kde si používatelia môžu vybrať atribúty na filtrovanie výsledkov vyhľadávania.
Prečo využívať omrvinkovú navigáciu?
Pomocou omrvinkovej navigácie môžete zlepšiť vaše hodnotenie v službe Google. A mať vysoko hodnotenú webovú lokalitu je kľúčové pre každé podnikanie. Google používa omrvinkovú navigáciu, aby lepšie porozumel vašej webovej lokalite. Zlepšuje tiež používateľskú skúsenosť. Jednou z najhorších vecí v podnikaní je, keď vám odchádzajú potenciálni zákazníci. Ťažká a komplikovaná navigácia na stránkach môže byť jedným z dôvodov ich odchodu.
Omrvinková navigácia je užitočným riešením pre akékoľvek online podnikanie. Je to diskrétna, no efektívna funkcia, ktorá povzbudzuje používateľov, aby pokračovali v činnosti na vašej webovej lokalite. Čím je lepšia skúsenosť používateľa s webovou stránkou, tým je vyššia šanca na dokončenie nákupu.