Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
V oblasti digitálneho marketingu a SEO sa často stretávame aj s pojmom anchor text alebo inak kotviaci text. V tomto článku sa pozrieme bližšie na to, čo je anchor text a ako môže ovplyvniť hodnotenie vašich webových stránok vo vyhľadávačoch.
Čo je anchor text?
Anchor text alebo inak nazývaný aj kotviaci text je text hypertextového odkazu, na ktorý možno kliknúť. Zvyčajne je zvýraznený inou farbou a často podčiarknutý a slúži ako výzva pre používateľov, aby sa preklikli na inú webovú stránku alebo zdroj.
Na ilustráciu, anchor text môže vyzerať nejak takto:
<a href=“”http://priklad.sk"">Kliknite sem</a>
V tomto príklade sú slová “Kliknite sem” kotviacim textom.
Kotviaci text poskytuje kontext o prepojenom obsahu a je dôležitý pre používateľov aj prehliadače, aby pochopili relevantnosť odkazu.
Použitie popisného kotviaceho textu je dobré pre používateľskú skúsenosť a tiež pre SEO. Pomáha používateľom a aj vyhľadávacím nástrojom pochopiť, o čom je prepojený zdroj.
Vo všeobecnosti je ideálnejšie, ak sa používa popisný kotviaci text namiesto všeobecného. Ak by ste napríklad odkazovali na náš blog, je lepšie použiť kotviaci text “Weblauncher blog” než všeobecný kotviaci text, ako napríklad “kliknite sem”.
Prečo je kotviaci text dôležitý pre SEO?
Kotviaci text je dôležitým prvkom v SEO, pretože môže zlepšiť hodnotenie vášho webu na Googli. Okrem toho, zlepšuje tiež používateľskú skúsenosť.
Relevantný popisný kotviaci text pomáha algoritmu Google pochopiť štruktúru vašej webovej lokality. Poskytuje mu viac kontextu o tom, ako jednotlivé prepojené stránky spolu súvisia. Napríklad, kotviaci text “najlepšia káva” môže Googlu naznačiť, že nasledujúca stránka je o najlepšej káve či kaviarni.
Typy kotviaceho textu
Anchor text môže mať niekoľko podôb. Tieto sú najčastejšie:
Presná zhoda
Tento typ kotviaceho textu používa presné kľúčové slovo, ktoré sa zhoduje so zacieleným kľúčovým slovom prepojenej stránky.
Príklad: Ak odkazujete na stránku o digitálnom marketingu, kotviaci text bude “digitálny marketing.”
Čiastočná zhoda
Anchor text v tomto prípade obsahuje variáciu cieľového kľúčového slova spolu s ďalšími slovami.
Príklad: “účinné stratégie digitálneho marketingu”, ak odkazujete na stránku digitálneho marketingu.
Značka
Text odkazu na značku obsahuje názov značky.
Príklad: “Weblauncher” ak odkazujete na našu domovskú stránku weblauncher.sk
Všeobecný anchor text
Tento typ kotviaceho textu obsahuje neopisné slová alebo frázy.
Príklad: “kliknite sem”, “prečítajte si viac”, “navštívte túto stránku”.
Obrázok
Ak sa obrázok používa ako odkaz, ako kotviaci text slúži alt text obrázku. Ak na obrázku chýba alternatívny text, vyhľadávače prečítajú názov súboru obrázka.
Ako na dobrý kotviaci text?
Pri tvorbe anchor textu sa uistite, že je popisný a relevantný. Mal by jasne popisovať obsah prepojenej stránky. Mal by byť tiež relevantný k téme a poskytnúť používateľom presnú predstavu o tom, čo môžu očakávať po kliknutí na odkaz.
Do anchor textu môžete začleniť kľúčové slová, no vyhnite sa prílišnej optimalizácii. Prepĺňanie kotviacich textov kľúčovými slovami môže byť penalizované vyhľadávacími nástrojmi.
Kotviaci text by mal byť stručný. Aj tu platí menej je viac. Dlhý kotviaci text môže byť mätúci a menej efektívny.
Použite kombináciu rôznych typov kotviaceho textu a vyhnite sa nadmernému používaniu jedného typu, najmä kľúčových slov s presnou zhodou, čo by mohlo pre vyhľadávače vyzerať manipulatívne.
Ako sme už spomenuli, minimalizujte používanie všeobecných fráz, ako je “kliknite sem” alebo “prečítajte si viac”. Namiesto toho použite viac popisný text, ktorý informuje používateľov o cieli odkazu.
Kotviaci text by mal byť ľahko identifikovateľný a odlíšiteľný od zvyšného textu. Použitie farebné odlíšenie a podčiarknutie, aby odkazy vynikli.