Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Obrázky pomáhajú robiť váš web vizuálne príťažlivým. Avšak ak sa neoptimalizujú s využitím alternatívneho textu, môžete prísť o kľúčovú príležitosť na zlepšenie používateľskej skúsenosti a tiež hodnotenia vášho webu vo výsledkoch vyhľadávania. Čo je alt tag a aký význam má pre vaše SEO?
Aj keď sa to môže na prvý pohľad zdať ako malý detail vo veľkom prostredí digitálneho marketingu, alt tagy majú významnú váhu pri zlepšovaní používateľskej skúsenosti a optimalizácii pre vyhľadávače. V tomto článku sa bližšie pozrieme na to, čo je alt tag, na jeho dôležitosť a tiež na to, ako ho správne používať.
Čo je alt tag?
V prvom rade treba poznamenať, že alt tag neexistuje. To, čo sa bežne označuje ako alt tag je v skutočnosti alt atribút. Alt atribút alebo alternatívny text (používa sa tiež názov “alt text”) je atribút vložený do značky obrázka v jazyku HTML. Používa sa na priradenie alternatívneho textu pre obrázok na danej webovej stránke.
Keď sa obrázok na stránke nepodarí načítať, na jeho mieste sa zobrazí text z alt atribútu, čo používateľom poskytne predstavu o tom, čo obrázok zobrazuje. Okrem toho, alt atribúty čítajú aj čítačky obrazovky, ktoré používajú osoby so zrakovým postihnutím, vďaka čomu je webový obsah prístupnejší.
A v neposlednom rade, roboty vyhľadávacích nástrojov používajú alt atribúty na interpretáciu obrázkov pri prehľadávaní, indexovaní a hodnotení stránok.
Prečo je alt atribút dôležitý pre SEO?
Vyhľadávače nedokážu interpretovať obrázky priamo. Na pochopenie obsahu obrázkov sa preto spoliehajú na alt atribúty. Dobre vytvorené alternatívne popisy tak môžu zlepšiť hodnotenie webových stránok vo vyhľadávačoch, pretože obrázky tak budú vyhľadávateľné a indexovateľné. To zlepšuje celkové SEO webovej lokality, čo vedie k jej lepšej viditeľnosti na stránkach s výsledkami vyhľadávania (SERP).
Ďalšie výhody alt atribútu
Ako sme už naznačili, alt atribúty sú tiež kľúčové pre zlepšenie dostupnosti webu. Pre zrakovo postihnutých používateľov, ktorí sa spoliehajú na čítačky obrazovky, poskytujú alt atribúty textovú reprezentáciu obrázkov, čo umožňuje komplexný zážitok z návštevy danej stránky a obsahu a kontextu jej vizuálnych prvkov.
Navyše, alternatívne texty majú svoj význam aj v prípadoch, kedy sa kvôli pomalému pripojeniu alebo chybám na stránke obrázky nepodarí načítať. Alt atribúty tak zabezpečia, že používatelia budú mať stále predstavu o tom, čo mal obrázok znázorňovať. To poskytne plynulejší zážitok z prehliadania.
Ako na dobrý alt atribút?
Pri písaní dobrého alternatívneho textu obrázku sa držte týchto nasledujúcich bodov:
- Buďte konkrétni – opíšte obrázok čo najpresnejšie. Namiesto všeobecného popisu ako napríklad “pes” použite konkrétnejší opis, ako napríklad “zlatý retríver hrajúci sa v parku”. To pomôže čítačkám aj vyhľadávačom lepšie porozumieť obrázku.
- Buďte struční – je síce dôležité, aby bol alternatívny text popisný, no vyhnite sa príliš dlhým popisom. Ideálna dĺžka alt atribútu je okolo 125 znakov.
- Vyhnite sa prílišnému používaniu kľúčových slov – môže byť síce lákavé zahrnúť do alternatívneho textu čo najviac kľúčových slov na účely SEO, no preplnenie kľúčovými slovami môže viesť k zlej používateľskej skúsenosti či dokonca k sankciám zo strany vyhľadávacích nástrojov.
- Vyhnite sa častým chybám – medzi bežné chyby, ktorým sa treba vyhnúť, patrí kompletné vynechanie alt atribútu. Vždy sa ho snažte zahrnúť v značke obrázkov. Ak ho necháte prázdny, môže to byť premeškanou príležitosťou. Určite tiež nezačínajte alt atribút všeobecnými frázami, ako je napríklad “obrázok”.
- Alt atribút nie je potrebné dávať na tie obrázky, ktoré majú vyslovene ilustratívny charakter a neodovzdávajú žiadnu informáciu obsahu