Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
V online svete sa v súvislosti s online vyhľadávaním môžete stretnúť aj s pojmom vertikálny vyhľadávač. V tomto článku sa pozrieme na to, čo je vertikálny vyhľadávač a tiež aj na jeho niekoľko príkladov.
Čo je vertikálny vyhľadávač
Vertikálny vyhľadávač sa vzťahuje na vyhľadávanie v rámci určitého odvetvia, špecializovaného segmentu alebo typu obsahu. Na rozdiel od všeobecných (horizontálnych) vyhľadávačov, ako je napríklad Google či Bing, ktoré pokrývajú širokú škálu tém a typov obsahov, vertikálne vyhľadávače sa zameriavajú na konkrétne sektory/odvetvia. Tieto špecializované platformy zhromažďujú, indexujú a zobrazujú obsah relevantný pre konkrétne odvetvie či tému.
Táto „dimenzia“ typická konkrétnym zameraním ponúka používateľom prispôsobené informácie tak, aby vyhovovali špecifickým potrebám.
Zjednodušene povedané, vertikálny vyhľadávač je vyhľadávač, ktorý má špecializované funkcie a zameriava sa na konkrétny segment online obsahu (zvyčajne podľa témy alebo typu média).
Príklady vertikálnych vyhľadávačov
Existuje viacero druhov vertikálnych vyhľadávačov. Tu je niekoľko príkladov:
- in-platformové vyhľadávače produktov, ako Amazon, eBay či Etsy,
- vyhľadávače na prenájom dovoleniek, ako Airbnb či HomeAway,
- cestovateľské vyhľadávač, ako Skyscanner,
- vyhľadávače pracovných ponúk, ako Indeed či Glassdoor.
Na rozdiel od horizontálnych vyhľadávačov, ako je Google či Bing, ktorých cieľom je prehľadávať a indexovať celý web predtým, ako vám poskytnú relevantné výsledky, vertikálne vyhľadávače sa zameriavajú na obmedzený súbor údajov. Inými slovami, vertikálne vyhľadávače prehľadávajú len špecifickú časť webu.
Aj napriek tomu, že Google je všeobecný vyhľadávač, obsahuje aj nástroje vertikálneho vyhľadávania. Niektoré príklady vertikálnych vyhľadávačov v službe Google zahŕňajú:
- Obrázky Google
- Videá Google
- Mapy Google
- Správy Google
- Knihy Google
- Letenky Google
- Miestne vyhľadávanie
Prečo sú vertikálne vyhľadávače dôležité?
Vertikálne vyhľadávanie je praktické pre používateľov, ktorí hľadajú konkrétne informácie na špecifickú tému. Horizontálne vyhľadávače by poskytovali príliš všeobecné výsledky, takže väčšina informácií by nebola pre konkrétny dopyt používateľov relevantná. Pri vertikálnom vyhľadávaní však získavajú prispôsobené výsledky, ktoré priamo zodpovedajú ich špecifickým požiadavkám.
Vertikálne vyhľadávače spravujú obsah hlbšie, čo vedie k vyššej kvalite informácií relevantných pre danú oblasť.
Okrem toho, vertikálne vyhľadávanie môžu využiť aj inzerenti a marketéri na zacielene konkrétneho publika, čo môže viesť k efektívnejším reklamným kampaniam.
Vertikálne vyhľadávače tiež umožňujú firmám a podnikom lepšie sa spojiť s ich cieľovým publikom a ponúkať tak používateľom riešenia a informácie na mieru v rámci daného odvetvia.