Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Jedným z dôležitých aspektov dobrej viditeľnosti webových stránok vo výsledkoch vyhľadávania je efektívne a optimálne prehľadávanie. V tomto článku sa pozrieme bližšie na to, čo je crawler a akú úlohu v tomto procese zohráva.
Crawler je webový prehľadávač, ktorému sa občas hovorí aj bot alebo pavúk. Ide o automatizovaný softvérový program určený na navigáciu na internete, systematické prechádzanie webovými stránkami a zhromažďovanie údajov z webových stránok.
Tento online “robot” skúma stránky na internete, aby sa o nich a ich obsahu dozvedel čo najviac, a to všetko s cieľom poskytnúť tieto informácie online vyhľadávačom pri dopyte v danom vyhľadávacom nástroji.
Crawler teda prehľadáva internet a webové stránky, zhromažďuje informácie a ukladá ich do svojho indexu. Index je databáza webových stránok, ktoré prehľadávač objavil. Vyhľadávací nástroj, ako napríklad Google, získava výsledky vyhľadávania z tejto databázy. Keď teda niečo na Google hľadáte, výsledky, ktoré sa vám zobrazia, sa negenerujú naživo – vyhľadávač prehľadáva svoj existujúci index.
Bot, ktorý využíva Google na prehľadávanie sa nazýva Googlebot.
Aby sa daná stránka zobrazila vo výsledkoch vyhľadávania, musí byť teda najprv prehľadaná a potom indexovaná.
Význam prehľadávača pre SEO
Proces optimalizácie organického vyhľadávania nemôže byť uskutočnený, pokiaľ na váš web nemá prístup crawler. Cieľom SEO je, aby sa vaše stránky umiestnili čo najvyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Aby sa však vyhľadávací nástroj dozvedel, o čom váš web je, na to musí crawler navštíviť vašu stránku.
Vyhľadávače vo výsledkoch vyhľadávania uprednostnia webové stránky, ktoré sa ľahšie prehľadávajú. Ak je váš web ľahko prístupný a hladko sa na ňom naviguje – najdôležitejšie stránky sú na čo najmenej kliknutí od domovskej stránky – vaša webová lokalita bude pre prehľadávače (a aj pre používateľov) čitateľnejšia.
Prehľadávače tiež sledujú odkazy na web a z neho a tiež aj interné odkazy. V skutočnosti, jasná štruktúra interných odkazov ale aj kvalitné odkazy na vašu lokalitu a z vašej lokality môžu zvýšiť vaše šance na vyššie umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania, pretože vaša lokalita bude vyhodnotená ako relevantná a s vysokokvalitným obsahom.
Prehľadávače sú tiež priamo spojené s technickým SEO a ďalšími faktormi, ktoré ovplyvňujú celkový používateľský zážitok z vašej webovej lokality. Napríklad, prehľadávače pri audite lokality môžu odhaliť duplicitný obsah, stavové kódy či problémy s presmerovaním. Tieto rôzny faktory webovej lokality je možno odhaliť pomocou SEO auditu (hodnotenia technického výkonu lokality). No SEO audit nemožno spustiť bez crawlera.
Bez prehľadávačov by bol internet neprehľadnou, roztrúsenou sieťou informácií. Crawlery triedia tieto informácie a vhodne ich kategorizujú, aby používateľom zabezpečili čo najlepší zážitok pri vyhľadávaní.
Ako funguje crawler?
Keď sa prehľadávač, ako je napríklad Googlebot, dostane na webovú lokalitu, použije jej odkazy na navigáciu na webové stránky na tejto lokalite. Tak postupuje až kým neotvorí každý jeden interný odkaz na domovskej stránke a potom každý odkaz na každej zo stránok, až kým nenavštívi každú stránku.
Typy crawlerov
Každý vyhľadávací nástroj má svoje vlastné prehľadávače. Nie je to len spomínaný Googlebot od Google-u. Existujú prehľadávače ako Bingbot (Bing), Slurp Bot (Yahoo!) a ďalšie.