Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Úlohou dizajnérov je vo všeobecnosti vytvoriť produkt či zážitok, ktorý poskytuje potešenie. Inak tomu nie je ani pri vytváraní webstránok. Mali by byť oku lahodiace a prívetivé pre používateľov. V tomto článku s pozrieme na to, čo je štruktúra webovej lokality a ako súvisí s dizajnom a príťažlivosťou webstránky a aj na to, ako by mala správne vyzerať.
Štruktúra webovej lokality, tiež označovaná ako architektúra lokality, sa týka toho, ako sú jednotlivé stránky lokality a ich obsah štruktúrované vo vzťahu k inému obsahu na stránke a medzi stránkami. Týka sa toho, ako je váš web navrhnutý a ako sú jednotlivé stránky prepojené, aby sa dosiahol vynikajúci používateľský zážitok.
Správna štruktúra webovej lokality je nástrojom, ktorý môžete použiť na usporiadanie informácií. Uľahčí tiež navigáciu používateľov, ktorí sa budú vedieť na lokalite orientovať. Uveďme príklad – predpokladajme, že prevádzkujete kníhkupectvo, no všetky knihy sú nahromadené na jednom mieste. Aby váš zákazník našiel to, čo hľadá, musí prejsť každú knihu. Je viac než pravdepodobné, že zákazník vaše kníhkupectvo opustí a už sa nevráti. A tak je to aj s webstránkami. Používatelia uprednostňujú webstránky, ktoré sú správne usporiadané. Správnou štruktúrou webovej lokality to viete dosiahnuť.
Dobrá štruktúra webu môže byť prínosom pre váš web niekoľkými spôsobmi:
- Vylepšuje používateľskú skúsenosť s webovou stránkou – poskytuje návštevníkom informácie, ktoré potrebujú a uľahčuje im navigáciu na ďalšie relevantné stránky.
- Uľahčuje správu obsahu – usporiadaná štruktúra uľahčuje sledovanie stránok na lokalite, pomáha ľahšie nájsť duplicitný obsah a identifikovať dôležité stránky, ktoré môžu na vašej lokalite chýbať.
- Vylepšené hodnotenie vo vyhľadávačoch – dobrá štruktúra webovej lokality môže ovplyvniť vaše SEO. Napríklad, zabezpečením prepojenia vašich stránok na relevantné stránky s rovnakým či podobným obsahom je pre prehľadávače vyhľadávacích nástrojov jednoduchšie nájsť vaše stránky a pochopiť, o čom sú. Dobrá štruktúra sa tiež rovná dobrej UX (používateľskej skúsenosti), štruktúra vášho webu má vplyv na vaše umiestnenie vo vyhľadávačoch.
Typy štruktúr webových lokalít
Existuje niekoľko typov štruktúr webových lokalít:
Hierarchický model
Ide o najbežnejší a najčastejší typ štruktúry webových lokalít. Nazýva sa tiež stromová štruktúra. Existuje nadradená stránka so širokým súborom informácií a ďalej sa rozčleňuje na podradené stránky s podrobnými informáciami.
Sekvenčný model
Tento model štruktúry webovej lokality umožňuje používateľom postupné prehľadávanie. Používateľ sa môže pohybovať vpred alebo vzad.
Maticový model
Tento model bol populárny v prvých rokoch internetu. Poskytoval používateľom mnoho relevantných odkazov v rámci rôznych tematických skupín, z ktorých si mohli vybrať, kam sa chcú ďalej dostať.
Databázový model
Ide o dynamický prístup ku štruktúre webových lokalít. Integruje databázu s vyhľadávaním, a tak môžu používatelia vytvárať skúsenosti na základe ich vyhľadávacieho dopytu.
Aká je vhodná štruktúra webovej lokality?
Vo všeobecnosti sa za dobré štruktúry webstránok považujú hierarchické štruktúry s domovskou stránkou a troma až piatimi kategóriami a následne podkategóriami.
Existuje niekoľko prvkov, ktoré by správna štruktúra webovej lokality mala zahŕňať:
- Domovská stránka – domovskú stránku vašej webovej lokality možno oznať ako centrálne miesto, odkiaľ sa prechádza celým webom. Mala by obsahovať odkazy na všetky dôležité stránky vášho webu.
- Navigácia – ide o „menu“ vášho webu, ktoré pomáha návštevníkom pochopiť štruktúru vášho webu. Malo by byť kategorizované systematicky, s využitím krátkych fráz a jednoduchého jazyka.
- Kategórie – kategórie a podkategórie sú kľúčovým aspektom pri vytváraní dobrej štruktúry webovej lokality.
- Stránky – dôležité je správne usporiadanie stránok a blogov, aby návštevníci webu mohli bez problémov nájsť informácie, ktoré hľadajú. Použiť môžete metaznačky, navigačné stopy a kontextové odkazy.
- Omrvinková (breadcrumb) navigácia – zlepšuje používateľskú skúsenosť s vašou webstránkou.
- Tagy (značky) – slúžia na zoskupenie podobného obsahu na vašom webe. Značky sú dosť podobné kategóriám, jediný rozdiel je v tom, že kategórie sa ďalej delia na podkategórie, no značky sa nedelia a fungujú len zoskupením podobného obsahu.
Ďalej je pri vytváraní správnej štruktúry webovej lokality tiež dôležité používať obsahové silá, kde je to vhodné a mať účinnú stratégiu interných odkazov.