Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Na internete sa stretávame s mnohými druhmi obsahov, nevynímajúc obrázky. V tomto článku sa pozrieme bližšie na to, čo je názov súboru obrázka a akú dôležitosť zohráva v rámci SEO.
Každý obrázok na internete má svoj jedinečný názov. Používa sa na identifikáciu obrázka v systéme súborov. Tvorí ho názov, ktorý mu priradíme a formát súboru. Názov súboru obrázka je dôležitý, pretože Google a iné vyhľadávače nevidia obrázok tak, ako ho vidíme my. Vidia HTML obrázka, a teda zdrojový kód v back-ende. Názov súboru obrázka (spolu s alt-textom obrázka) hovorí vyhľadávačom presne, o čom obrázok je.
Názov súboru obrázka je jedným z aspektov vašej celkovej SEO stratégie a je niečo, čo by ste nemali podceňovať. Pokiaľ ide o optimalizáciu obrázkov pre Google či iné vyhľadávače, odporúča sa pre obrázky používať popisné názvy súborov.
Ak napríklad exportujete fotografie z fotoaparátu alebo telefónu, je pravdepodobné, že názvy súborov budú mať označenie ako napríklad IMG_5023.jpeg. Ak by ste tento súbor nahrali napríklad do WordPress-u a vložili do vášho príspevku na webovej stránke, potom by názov obrázka ostal rovnaký aj na internete. Zároveň, ak si používateľ stiahne obrázok či fotografiu do svojho počítača, aj v tomto prípade bude názov rovnaký.
Správne pomenovanie obrázkových súborov je skvelý spôsob ako prispieť k optimalizácii vášho SEO. Google nedokáže analyzovať skutočný obsah obrázka, a tak sa spolieha na indikátory na stránke, ktoré mu napovedia, o čom obrázok je. Jedným z nich je práve názov súboru obrázka. Nikdy by ste na svoju webovú lokalitu nemali odovzdávať fotografie či obrázky so štandardným názvom súboru (IMG_5023.jpeg), pretože to Googlu nehovorí nič.
Ako by mal vyzerať názov súboru obrázka?
Namiesto predvoleného názvu súboru by ste mali obsah obrázka opísať 3 – 8 slovami. Veľmi dôležité je, aby boli slová od seba oddelené pomlčkou, nie podčiarkovníkom.
toto-sú-pomlčky
toto_sú_podčiarkovníky
Názov súboru obrázka by mal byť čitateľný pre ľudí. Mal by byť zároveň čo najopisnejší, ale nie príliš dlhý. Dôležitá je aj jedinečnosť názvu, používanie názov ako napríklad kocik1.jpg, kocik2.jpg, kocik3.jpg vám veľmi nepomôže. Dôležité je, aby názov súboru obrázka tiež obsahoval kľúčové slová.
Tip: Pri vyberaní názvu súboru obrázka vám môže pomôcť jeden malý „trik“. Skúste sa sami seba opýtať, ako by ste obrázok opísali niekoľkými slovami niekomu tak, aby vedel, o čom hovoríte, ešte predtým, ako mu obrázok ukážete. Použite taký názov, ktorý predpokladá, že aj ak používateľ obrázok nikdy neuvidí, bude stále vedieť, čo je na ňom.
Pozrime sa na príklad, ako by (ne)mal vyzerať správny názov súboru obrázka:
NESPRÁVNE: ciernamacka.jpg („ciernamacka“ nie je slovo)
NESPRÁVNE: cierna-macka.jpg (aj keď tento názov technicky opisuje obrázok, ak teda naozaj ide o čiernu mačku, no na internete je pravdepodobne extrémne veľké množstvo fotografií čiernej mačky)
NESPRÁVNE: cierna_macka_pod_modrym_autom.jpg (podčiarkovník nie je rozpoznaný ako oddeľovač slov, a tak by prehliadač tento súbor prečítal ako „ciernamackapodmodrymautom“)
SPRÁVNE: cierna-macka-pod-modrym-autom.jpg (opisné a so správnymi oddeľovačmi slov)
Názov súboru obrázka pomáha Googlu porozumieť obsahu stránky, na ktorej sa fotografia či obrázok nachádza. Môžete ho tak využiť na zvýšenie hodnotenia konkrétnych tém vo vyhľadávaní. Vezmime si ako príklad, že ste stavebný architekt v Bratislave. Na vašej webovej lokalite máte v sekcii „O mne“ („About“) vedľa vášho životopisu či informácií o vás aj vašu fotografiu. V tomto prípade by zlým pomenovaním bolo napríklad jan-mrkvicka-portret.jpg. Správnym názvom fotografie by bolo jan-mrkvicka-bratislava-stavebny-architekt.jpg.