Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.
Pokazené odkazy môžu poškodiť nielen používateľskú skúsenosť, ale aj celkové SEO webu. V tomto článku preskúmame bližšie čo je pokazený odkaz, prečo sa vyskytuje, ako môže ovplyvniť SEO a čo môžete urobiť, aby ste sa takýmto odkazom vyhli.
V oblasti SEO sú jedny z kľúčových faktorov úspechu aj bezproblémová používateľská skúsenosť a jednoduchá navigácia na webovej stránke. Jedným zo zásadných prvkov na dosiahnutie tohto cieľa je efektívna správa odkazov, ktorá zahŕňa aj identifikáciu a riešenie pokazených odkazov.
Čo je pokazený odkaz?
Pokazený odkaz, v angličtine nazývaný aj broken link, je v podstate nefunkčné prepojenie. Ide o hypertextový odkaz na webovej stránke, ktorý vedie na neexistujúcu alebo neprístupnú webovú stránku. Môže ísť tiež o nesprávnu adresu URL alebo odstránenú prepojenú stránku. Bežne sa nefunkčné odkazy vyskytujú aj vtedy, keď je stránka presunutá alebo premenovaná.
Pokazené odkazy sa môžu vyskytovať na interných (v rámci tej istej webovej lokality), ale aj externých URL adresách (s odkazom na inú webovú lokalitu). Keď používateľ klikne na takýto nefunkčný odkaz, zvyčajne sa mu zobrazí chybová stránka 404.
Ako vznikajú pokazené odkazy?
Nefunkčné odkazy sa môžu vyskytnúť z rôznych dôvodov, tu sú najčastejšie z nich:
- URL adresa prepojenej stránky bola zmenená,
- prepojená stránka bola odstránená,
- URL adresa bola v hypertextovom odkaze zadaná chybne,
- server, ktorý hosťuje webovú stránku je mimo prevádzky,
- doména prepojenej webovej stránky už nie je aktívna.
Typy pokazených odkazov
Ako sme už spomenuli vyššie, pokazené odkazy možno zaradiť do dvoch hlavných kategórií podľa toho, kam smerujú používateľa. Ide buď o interné alebo externé odkazy.
Interné pokazené odkazy smerujú na iné stránky v rámci tej istej webovej lokality. Ak napríklad blogový príspevok odkazuje na starší článok, ktorý bol presunutý alebo odstránený bez nastavenia presmerovania, stane sa tento odkaz pokazeným odkazom.
Externé pokazené odkazy smerujú na externé webové lokality a stránky. Postupom času, keď sa webové stránky aktualizujú, reštrukturalizujú alebo vypínajú, môžu externé odkazy prestať fungovať, čo vedie používateľov na chybové stránky na weboch tretích strán.
Ako pokazené odkazy ovplyvňujú SEO?
Poškodené odkazy môžu mať škodlivý vplyv na SEO a celkovú výkonnosť daného webu.
Majú negatívny dopad na používateľskú skúsenosť. Tá je jedným z najdôležitejších faktorov pre SEO, pretože vyhľadávacie nástroje sa snažia používateľom poskytovať čo najlepšie výsledky. Keď používatelia narazia na pokazený odkaz, naruší to ich cestu, čo môže spôsobiť frustráciu a zníži sa šanca, že zostanú na danom webe. Vysoká miera okamžitých odchodov a krátke trvanie na stránke signalizujú vyhľadávačom, že návštevníci stránky zrejme nenachádzajú to, čo hľadajú, čo môže znížiť hodnotenie danej webovej lokality.
Okrem toho, webová lokalita plná nefunkčných odkazov môže vyvolať dojem, že je zastaraná alebo zle udržiavaná, čo môže negatívne ovplyvniť dôveryhodnosť značky. To je obzvlášť dôležité pre stránky vo vysoko konkurenčných prostrediach, kde je dôvera používateľov prvoradá. Ak sú návštevníci lokality neustále presmerovaní na neexistujúce či nefunkčné stránky, je menej pravdepodobné, že budú dôverovať informáciám, ktoré daná stránka ponúka a vrátia sa na ňu. To môže negatívne ovplyvniť SEO a udržanie zákazníkov.
Ako nájsť a opraviť poškodené odkazy?
Vidíme, že pokazené odkazy môžu negatívne ovplyvniť vaše SEO a používateľskú skpsenosť. Preto je veľmi dôležité ich pravidelne monitorovať a opravovať.
Na identifikáciu poškodených odkazov môžete využiť nástroje, ako je napríklad Google Search Console, Ahrefs, SEMrush či Screaming Frog. Tieto nástroje vám poskytnú podrobnú správu o poškodených odkazoch, vrátane konkrétnej URL adresy, na ktorej sa poškodený odkaz nachádza.
Ak bola stránka, na ktorú odkaz odkazuje presunutá, môžete nastaviť presmerovanie 301. Ide o typ presmerovania, ktoré informuje prehliadač alebo vyhľadávač, že zdrojová stránka bola trvalo presunutá na novú adresu. Keď používateľ klikne na neaktuálny odkaz alebo zadá starú URL adresu, bude automaticky presmerovaný na novú URL adresu.
Pokazené odkazy, ktoré sa vyskytujú v dôsledku chýb či preklepov, môžete taktiež aktualizovať ručne. Tento prístup sa často používa pre interné odkazy, kde je správna stránka ľahko dostupná.
Dobrou stratégiou na to, aby ste zachytili prípadné problémy vrátane pokazených odkazov je vykonávať pravidelný SEO audit stránok. Včasnou identifikáciou pokazených odkazov ich môžete vyriešiť skôr, ako budú mať šancu ovplyvniť výkon vášho SEO.