Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.

Zelený marketing a etická reklama už dávno nie sú len módnymi slovami, ale základnými piliermi úspešných značiek. Súčasní zákazníci chcú nakupovať kvalitné produkty, no to im už nestačí. Očakávajú viac – hodnoty, zmysel a zodpovednosť. Ako tieto princípy, spolu so zeleným a etickým marketingom, zakomponovať do stratégie vašej značky?
Záujem o spoločnosť a životné prostredie je súčasťou životov ľudí po celom svete, a preto nie je prekvapením, že ovplyvňuje aj podnikanie. Zelený marketing patrí k najvýraznejším trendom online marketingu pre rok 2025, a predpokladá sa, že týmto rokom sa to nekončí. Zákazníci sú informovaní a uvedomelí – očakávajú, že firmy budú konať férovo, podporovať verejné záujmy a chrániť prírodu. Udržateľnosť, inklúzia, etické správanie a férovosť – spolu so správnou komunikáciou týchto hodnôt – môžu prispieť nielen k lepšiemu svetu, ale aj k vybudovaniu stabilnej klientely a lojálnych zákazníkov.

Zelený marketing môže značkám priniesť mnoho výhod, Zdroj: doidam10 (Canva)
Čo je zelený marketing a aké výhody môže priniesť vašej firme?
Zelený marketing (tiež udržateľný alebo environmentálny marketing) sa zameriava na propagáciu produktov a služieb s dôrazom na ich ekologické a udržateľné vlastnosti. Stáva sa čoraz populárnejším, pretože stále viac a viac ľudí vyhľadáva produkty a služby, ktoré boli vyrobené a propagované pomocou udržateľných postupov. Najmä mladšie generácie (hlavne generácia Z, narodená približne medzi rokmi 1997 a 2012) sa zaujímajú o udržateľné značky a sú dokonca ochotnejšie si priplatiť za ich produkty.
Tento typ marketingu zahŕňa rôzne taktiky a postupy, napríklad využívanie ekologických a recyklovaných obalov, komunikáciu o ekologických výhodách produktu či podporu rôznych aktivít na podporu životného prostredia. Zelený marketing môže pomôcť vašej značke vystúpiť z davu – nielenže ponúkate zaujímavý a kvalitný produkt či službu, ale zaujímate sa aj o planétu a ochranu životného prostredia. Okrem toho zelený marketing môže vašej firme priniesť aj nasledovné výhody:
Posilnenie dôveryhodnosti a lojality zákazníkov
Zelený marketing dokáže výrazne posilniť imidž vašej značky. Keď zákazníci vidia, že si dávate záležať na ekologických postupoch a že udržateľnosť je pre vašu firmu na prvom mieste, začnú vám viac dôverovať. Sú ochotní opakovane investovať do produktov značky, ktorá chráni prírodu a zaujíma sa o lepšiu budúcnosť.
Získanie nových zákazníkov
Podľa prieskumu Voice of the Customer Survey 2024, ktorý zozbieral a analyzoval názory viac ako 20 000 spotrebiteľov z 31 krajín sveta, 85 % z nich uprednostňuje produkty zamerané na udržateľnosť. Tiež sa zistilo, že sú ochotní zaplatiť v priemere o 9,7 % viac na tovar vyrobený alebo pochádzajúci z udržateľných zdrojov, a to aj napriek tomu, že ich trápia obavy z rastu životných nákladov a inflácie. Tento prieskum teda naznačuje, že investovanie do udržateľnosti môže byť pre firmy účinným spôsobom, ako prilákať nových zákazníkov.
Optimalizácia nákladov
Praktiky zeleného marketingu často vedú k optimalizácii procesov a nákladov vo firme. Znižovanie produkcie odpadu, nižšia energetická spotreba či efektívnejšie využitie prírodných zdrojov prispievajú nielen k ochrane prostredia, ale aj k dlhodobému zníženiu nákladov firmy.
Dlhodobý a stabilný rast
Investícia do ekologických postupov a inovácií sa vypláca, pretože vašej značke môže zaistiť stabilné miesto na trhu. Nielenže praktikami pomáhate životnému prostrediu, ale zároveň posilňujete aj svoju reputáciu a budujete si lojalitu zákazníkov a partnerov, čo vedie k dlhodobému rastu firmy.
Zlepšenie vzťahov s investormi
Firmy, ktoré praktizujú udržateľný marketing, sú atraktívne aj pre investorov a obchodných partnerov. Spoločenská zodpovednosť, transparentnosť a vízia zameraná na udržateľnosť sú faktory, ktoré investori vnímajú ako známku stability a spoľahlivosti. Firma môže jednoduchšie získať financovanie, podporu a upevňovať si svoje postavenie na trhu.

Etické praktiky firiem sú nutnosťou, Zdroj: Getty Images Signature
Čo je etická reklama, ktorá sa môže stať vašou konkurenčnou výhodou?
Etická reklama je marketingová stratégia, prostredníctvom ktorej firma presadzuje hodnoty, ako sú čestnosť, transparentnosť, udržateľnosť, empatia a dodržiavanie sľubov vo všetkých svojich projektoch a aktivitách. Firma, ktorá sa riadi etickými zásadami, nemanipuluje, neklame, nerobí rozdiely medzi ľuďmi a nevyužíva slabé miesta spotrebiteľov. Jej zamestnanci, ako aj zamestnanci dodávateľov, pracujú v dobrých pracovných podmienkach.
Prieskum Edelman Trust Barometer 2022, ktorý sa zaujímal o názory viac ako 36 000 ľudí z 28 krajín sveta, dospel k záveru, že 58 % respondentov nakupuje a obhajuje značky, na základe svojich vlastných hodnôt. Až 60 % z nich by si práve na základe svojich hodnôt vybralo aj pracovné miesto, a hodnoty hrajú dôležitú rolu aj pri investíciách do firiem – 80 % respondentov investuje do firiem na základe vlastného presvedčenia.
Nielen mladšie generácie sa zaujímajú o to, ako firmy komunikujú, či diskriminujú, či sú spravodlivé a dôveryhodné. Pravda a transparentnosť, rozmanitosť, inklúzia a zdieľané hodnoty so zákazníkmi podporujú rast firmy, posilňujú dôveru zákazníkov a sú konkurenčnou výhodou na trhu.

Zamerajte sa na udržateľnosť vo všetkých aspektoch, Zdroj: Getty Images
5 tipov, ako zakomponovať etickú reklamu a udržateľný marketing do vašej stratégie
1. Zamerajte sa na udržateľnosť vo všetkých aspektoch marketingu
Zaviesť udržateľné praktiky do každej časti výrobného a marketingového procesu môže chvíľu trvať, a niekedy dokonca nie je úplne možné. Skúste sa však zamerať na aktivity, ktoré chránia životné prostredie a podporujú trvalo udržateľný rozvoj. Konzistentnosť je veľmi dôležitá a zelené a etické praktiky by mali byť viditeľné vo všetkých aspektoch firemnej komunikácie. Môžete sa zamerať napríklad na tieto zmeny:
- zodpovedné získavanie surovín od dodávateľov dodržiavajúcich etické a ekologické normy,
- minimalizácia produkcie odpadu, recyklácia,
- používanie recyklovaných a ekologických obalov,
- podpora miestnych komunít a výrobcov,
- výzva a motivovanie zákazníkov k udržateľnému správaniu (napríklad Starbucks ponúka zľavu, ak si zákazníci donesú vlastný znovupoužiteľný kelímok),
- zameranie sa na digitálnu reklamu namiesto fyzickej,
- a ďalšie.
2. Komunikujte transparentne
Zákazníci oceňujú otvorenosť a úprimnosť. Ukazujte svoje úspechy, ale aj výzvy. Ospravedlňte sa, ak ste urobili chybu. Namiesto prázdnych sloganov ukážte, čo skutočne charakterizuje vašu firmu. Zdieľajte konkrétne kroky, nové pokroky a informácie o zavedení inovatívnych udržateľných technológií. Ľudia obdivujú a vážia si značky pripravené komunikovať otvorene a prebrať zodpovednosť za svoje kroky.
3. Buďte inkluzívni, féroví a vyhýbajte sa stereotypom
Kedysi boli reklamy plné stereotypov a zastaraných pohľadov. Dnes sú zákazníci čoraz kritickejší voči necitlivému alebo nevyváženému prístupu, ako aj prehnaným a nereálnym sľubom a ponukám. Očakávajú férovosť, rôznorodé zastúpenie a hodnoty, ktoré odzrkadľujú realitu. Inkluzivita neznamená vždy zobraziť každého, ale ide o aktívne vytváranie priestoru pre všetkých – bez ohľadu na rasu, vek, zdravotné znevýhodnenie či pohlavie. Inkluzívna komunikácia sľubuje prístup, ktorý je otvorený, úctivý a rešpektujúci každého jednotlivca.
4. Budujte dlhodobé vzťahy
Zamerajte sa na budovanie dlhodobých vzťahov so zákazníkmi a partnermi, nie len na rýchly predaj. Komunita, ktorá vám dôveruje a stotožňuje sa s vašimi hodnotami, patrí medzi najväčšie aktíva vašej značky. Práve takéto vzťahy prinášajú lojálnosť, podporu a prirodzené šírenie vašej filozofie ďalej – a to má často väčšiu hodnotu ako akákoľvek platená kampaň.
5. Komunikujte svoje hodnoty, ale s mierou
Jasne definované hodnoty, ktoré zdieľate so zákazníkmi, môžu vašu značku vyniesť do popredia, zlepšiť reputáciu a zvýšiť konverzie. Tieto hodnoty môžu zahŕňať férovosť, podporu komunity, ekologickú zodpovednosť či záväzok poskytovať vždy kvalitný produkt alebo službu. Svoje hodnoty však komunikujte autenticky a s mierou. Ľudia si totiž rýchlo všimnú, keď je niečo prehnané a neprimerané. Dôležité je tiež podložiť slová činmi – podeľte sa o príbehy spokojného tímu a zákazníkov, reálne aktivity firmy či spolupráce s neziskovými organizáciami. Povzbuďte tím, aby zdieľal vaše hodnoty aj navonok, napríklad na sociálnych sieťach či v rozhovoroch.
Úprimná komunikácia, férovosť a záujem o environmentálne praktiky sú dnes konkurenčnými výhodami a neoddeliteľnými súčasťami každej úspešnej firmy. Značky by si mali dávať pozor na greenwashing, teda predstieranie ekologických postupov a záujmu o udržateľnosť. Dnešní spotrebitelia čoraz častejšie dokážu rozpoznať rozdiel medzi úprimným úsilím a predstieraním, ktoré je motivované iba snahou zvýšiť predaje. Ak si nie ste istí, kde začať, zvážte spoluprácu s odborníkom (či už agentúrou, novým zamestnancom alebo freelancerom). Spolupráca so špecialistom na udržateľnosť, etickú komunikáciu a inklúziu vám pomôže vypracovať efektívnu stratégiu bez toho, aby ste nevedome skĺzli do stereotypov či greenwashingu.
Zdroje:
- https://emeritus.org/blog/sales-and-marketing-importance-of-green-marketing/
- https://www.eskimi.com/blog/sustainable-advertising
- https://www.pwc.com/gx/en/issues/c-suite-insights/voice-of-the-consumer-survey.html
- https://wisepops.com/blog/ethical-marketing
- https://www.edelman.com/trust/2022-trust-barometer