Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.

Každá firma a značka by sa mala zaujímať o spokojnosť svojich klientov či zákazníkov. Pozitívny používateľský zážitok rozhoduje o tom, či návštevníci zostanú na vašej webstránke, uskutočnia nákup a odporučia vás ďalej. Čo presne používateľský zážitok zahŕňa a ako ho zlepšiť?
Pri návšteve webstránky, e-shopu či mobilnej aplikácie si často neuvedomujeme, čo presne ovplyvňuje náš dojem. Buď sa s nimi pracuje intuitívne a príjemne, alebo ich frustrovane zatvoríme. Niekedy ich síce chvíľu používame, no nezanechajú v nás dobrý pocit. To všetko je používateľský zážitok – pozitívny alebo negatívny. Jeho zlepšením môžete zvýšiť konverzie a budovať lojálnu zákaznícku základňu.

UX a UI spolu úzko súvisia, Zdroj: Getty Images
Čo je UX a prečo je dôležitý?
Skratka UX pochádza z anglického termínu User Experience, a do slovenčiny sa prekladá ako „používateľský zážitok“ alebo „používateľská skúsenosť“. Označuje celkový dojem používateľa pri interakcii s webstránkou, aplikáciou, softvérom, produktom či službou. UX zahŕňa všetko, od prvého kontaktu (kliknutia) s webstránkou, cez orientáciu až po ukončenie interakcie. Používateľ hodnotí efektívnosť, jednoduchosť používania a navigácie, užitočnosť a estetickosť rozhrania a celkový pocit z interakcie. Používateľ si všetky tieto aspekty nemusí uvedomovať – môže len vedieť, že sa cíti spokojný a na webstránke sa ľahko dostane tam, kam potrebuje. Vzhľadom na neustále sa vyvíjajúce trendy v online marketingu je dôležité prispôsobovať UX aktuálnym potrebám a preferenciám používateľov.
Používateľský zážitok je dôležitý z niekoľkých dôvodov:
- Spokojnosť používateľov, zlepšenie lojality zákazníkov a vyššia pravdepodobnosť, že váš web odporúčia ďalej.
- Zlepšenie konverzií, pretože dobré UX používateľom uľahčí proces nákupu, registrácie alebo inej požadovanej akcie.
- Lepšia reputácia značky, ktorá je moderná, transparentná a na jej webe sa jednoducho orientuje.
- Zvýšenie predajov, konkurencieschopnosti a úspechu na trhu.
Za používateľský zážitok zvyčajne zodpovedá UX dizajnér. Ten môže byť súčasťou vášho tímu, freelancer alebo odborník v agentúre. Navrhuje a vytvára používateľské rozhranie, zaoberá sa cestou používateľa, robí potrebné úpravy na základe spätnej väzby a správania používateľov a testuje zmeny. UX dizajnér môže úzko spolupracovať s developermi, SEO špecialistami, Content alebo Product manažérmi a UI dizajnérmi.
Rozdiel medzi UX a UI
UI je skratkou anglického termínu User Interface, teda „užívateľské rozhranie“. Zatiaľ čo UX sa primárne sústredí na celkový pocit a spokojnosť používateľa a na to, aby jeho cesta bola intuitívna, UI sa zameriava najmä na vizuálne aspekty a interakciu rozhrania. Zaoberá sa estetickými prvkami, ako sú farby či font písma, ako aj vzájomnou interakciou prvkov a ich interakciou s používateľom.
Príkladom môže byť e-shop. UX dizajnér pracuje najmä na tom, aby bol proces nákupu čo najrýchlejší a najintuitívnejší. UI dizajnér vyberá farebnú paletu, vzhľad a poradie tlačidiel (napr. „Pridať do košíka“ a „Dokončiť nákup“), tak aby bol web esteticky príjemný a aby sa v ňom používateľ ľahko orientoval.

Dlhé načítanie webstránky má negatívny vplyv na používateľský zážitok, Zdroj: studioroman (Canva)
Ako vylepšiť UX na vašej webstránke?
1. Analyzujte súčasný stav
Prvým krokom k zlepšeniu UX je dôkladná analýza súčasného stavu vašej webstránky. Získajte spätnú väzbu od nezaujatých strán a používajte nástroje, ako sú Google Analytics alebo Hotjar. Zistite, kde sa nachádzajú chyby, ktoré frustrujú používateľov (napr. chyby 404), na ktorých stránkach dochádza často k rýchlemu odchodu a ako sa používatelia pohybujú po jednotlivých stránkach. Spätná väzba od používateľov je mimoriadne dôležitá, pretože vám môže ukázať problémy, o ktorých ste netušili – príliš dlhý proces dokončenia nákupu alebo vytvorenia profilu, neprehľadné kategórie, pocit zmätku pri navigácii po webe či problémy so spracovaním platby.
2. Zjednodušte dizajn
Najdôležitejšie je, aby bol dizajn vášho webu zaujímavý, no nerušivý. Používateľ musí byť schopný rýchlo a bez problémov nájsť to, čo potrebuje. Jednoduchý a minimalistický vzhľad s konzistentnou farebnou paletou, ľahko čitateľným fontom písma a len základnými prvkami používateľom uľahčí orientáciu na stránke a zlepší ich celkový dojem z nej.
3. Optimalizujte rýchlosť
Webstránka by sa mala načítať do 3 sekúnd, no ideálnou rýchlosťou načítania sú 0 až 2 sekundy. 40 % návštevníkov stránku opustí, ak sa načítava dlhšie než 3 sekundy. Viac než 60 % zákazníkov je natoľko nespokojných s pomalým načítaním, že sa na webstránku už nikdy nevrátia.
Aby sa zlepšilo UX a zákazníci zostali na vašom webe, vaša stránka by sa teda ideálne mala načítať do zhruba 2 – 3 sekúnd. Skontrolujte a odstráňte potenciálne problémy ovplyvňujúce rýchlosť načítania, ako sú nízky výkon servera, príliš veľké obrázky a multimédia, používanie zastaraného CMS či veľké množstvo reklám.
4. Zlepšite prístupnosť
Zabezpečte, aby bola webstránka prispôsobená pre používateľov rôznych zariadení (mobil, počítač, tablet). Prístupnosť pre všetkých používateľov, vrátane osôb so zdravotným postihnutím, je tiež zásadná. Osobám, ktoré majú zrakové, sluchové, pohybové alebo kognitívne poruchy, alebo aj starším používateľom, môžete používanie vašej webstránky uľahčiť napríklad nasledujúcimi spôsobmi:
- Dostatočný kontrast farieb a možnosť zväčšenia písma pre uľahčenie čítania textu.
- Textový popis obrázkov a multimédií pomáhajúci nevidiacim a osobám s poruchami zraku, ktorí používajú čítačku obrazovky.
- Navigácia pomocou klávesnice umožňujúca pohyb po webstránke návštevníkom, ktorí nemôžu používať myš.
- Dostatočne veľké a dobre rozmiestnené tlačidlá pre jednoduchšie klikanie najmä u používateľov s pohybovými obmedzeniami.
- Používanie jednoduchého a zrozumiteľného jazyka.
- Možnosť prispôsobiť si farby, kontrast alebo iné aspekty webstránky.
- Implementácia titulkov do videí.
5. Zamerajte sa na obsah a orientáciu na webe
Kvalitný a pútavý obsah šitý na mieru vašej cieľovej skupine je pre zlepšenie UX veľmi dôležitý. Pravidelná tvorba nového obsahu, ako aj refresh starších článkov obsahu zaručuje, že informácie sú aktuálne a relevantné, čo zvyšuje dôveryhodnosť vášho webu. Rozhranie a orientácia na webe by pre používateľov mala byť veľmi intuitívna a jednoduchá. Kategórie a jednotlivé stránky by mali byť logicky usporiadané a relevantné informácie by mali byť prepojené. Pri e-shopoch je dôležité zamerať sa na rýchly a jednoduchý proces nákupu výrazne zvyšujúci konverzie.

Príklad CTA na našom webe, Zdroj
6. Pridajte CTA (výzvu na akciu)
Výzva na akciu (v angličtine Call to Action alebo skratka CTA) usmerňuje používateľa k žiadanému kroku, ako je nákup, registrácia, stiahnutie alebo kontaktovanie vašej firmy. CTA by malo byť stručné, jasné, viditeľné, vizuálne zaujímavé a strategicky umiestnené. Dobre napísané CTA môže znieť napríklad takto:
- Vyskúšajte zadarmo
- Požiadajte o bezplatnú konzultáciu
- Pridať do košíka
- Zaregistrujte sa a získajte 50 % zľavu
CTA môže byť krátke a jasné, alebo mu môže predchádzať vysvetlenie, ktoré používateľa motivuje ku kliknutiu. Závisí to od typu vášho webu, cieľovej skupiny a vašich cieľov.
7. Personalizujte používateľský zážitok
Prispôsobenie webu potrebám a záujmom používateľov zlepšuje ich celkový zážitok. Umožňuje im rýchlejšie vyhľadávanie, jednoduchšiu orientáciu a plynulejšiu interakciu s webstránkou. To môže viesť k vyššej lojalite zákazníkov, zvýšeniu miery konverzií a pozitívnemu šíreniu povedomia o vašej firme. Na personalizáciu je potrebné zhromažďovať a analyzovať údaje o návštevníkoch webstránky. Dôležité je pritom zabezpečiť ochranu ich údajov, byť transparentný o spôsobe ich využitia a poskytnúť možnosť nesúhlasiť.
Personalizácia používateľského zážitku môže zahŕňať:
- Odporúčanie produktov, ktoré by sa používateľovi mohli páčiť na základe predchádzajúceho nákupu, prehliadania alebo obsahu košíka.
- Uloženie preferencií, napríklad tmavý režim, väčšie písmo, atď.
- E-maily a notifikácie so zľavami alebo informáciami o novinkách či produktoch podľa záujmov používateľa.
8. Testujte a zdokonaľujte
Priebežné testovanie a zdokonaľovanie UX je nevyhnutné pre úspech. UX je oblasť, kde je dôležitá kreativita a inovácia, pretože používateľ má rád funkcie, ktoré mu šetria čas a sú praktické. Urobte si prieskum, získajte spätnú väzbu a vykonávajte testy, ako napríklad A/B testovanie. Analyzujte výsledky a implementujte potrebné zmeny.
UX a UI spolu úzko súvisia a hoci majú odlišné úlohy, používateľ ich často nerozlišuje – zostane v ňom iba celkový dojem z vášho webu. UX je o dizajne, funkčnosti, rýchlosti a prístupnosti. Návštevníkov zaujíma, ako rýchlo a pohodlne sa dostanú k tomu, čo ich najviac zaujíma. V dnešnej digitálnej dobe, kedy má každá firma konkurenciu, sa už málokto zdrží na webe, ktorý je neprehľadný alebo sa dlho načítava. Preto by ste do UX mali investovať aj vy – prinesie vám odmenu v podobe spokojných zákazníkov a rastúceho úspechu vášho webu aj firmy.