Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.

Keď Instagram v roku 2010 začínal, bol primárne určený na zdieľanie fotografií medzi priateľmi. Dnes je dôležitou marketingovou platformou pre firmy z celého sveta a sociálnou sieťou, ktorú používajú miliardy ľudí. Ako čo najefektívnejšie využiť Instagram pre váš biznis?
Instagram každý mesiac aktívne používajú dve miliardy ľudí z celého sveta. Zhruba polovica Slovákov má účet na Instagrame, pričom najčastejšie aplikáciu využívajú ľudia medzi 15 a 40 rokov. Je ideálnou platformou pre značky, ktoré chcú osloviť široké publikum a budovať si online prítomnosť. Používatelia Instagramu hľadajú zábavu, nové informácie aj recenzie a produkty, ktoré by si mohli kúpiť. Preto sa aj vašej firme môže oplatiť založiť si firemný profil na Instagrame a začať si budovať publikum plné potenciálnych zákazníkov.

Ako zaradiť Instagram do stratégie firmy? Zdroj: Getty Images
Aký význam má Instagram pre firmy a ako ho zaradiť do marketingovej stratégie?
Instagram patrí k najpopulárnejším sociálnym sieťam. Instagram marketing je spôsob, akým firmy zvyšujú povedomie o svojej značke, komunikujú so zákazníkmi a propagujú svoje služby alebo produkty. Táto sociálna sieť má veľký potenciál najmä pre tie firmy, ktorých cieľovou skupinou sú mileniáli (narodení približne medzi rokmi 1981 a 1996) a generácia Z (narodení približne medzi rokmi 1997 a 2012), keďže tieto vekové skupiny Instagram používajú najčastejšie.
Význam Instagramu pre firmy spočíva aj v spôsobe komunikácie. Na Instagrame sa kreativite medze nekladú a značky môžu so svojimi sledovateľmi komunikovať rôznymi spôsobmi, vrátane príspevkov, príbehov, live broadcastov (živých prenosov), ankiet či otázok a odpovedí. Firmy môžu tiež využiť influencer marketing a spolupracovať s autentickými influencermi, ktorí sú blízki ich publiku. Otvorená a obojstranná komunikácia, ako aj kreatívne a zaujímavé spôsoby spájania sa s publikom, budujú vzťahy so sledovateľmi a tvoria silnú lojálnu základňu potenciálnych zákazníkov.
Ako zaradiť Instagram do marketingovej stratégie firmy?
Stanovte si jasné ciele – Pre niektoré firmy môže byť Instagram primárnym kanálom pre generovanie konverzií. Iné firmy skôr platformu využívajú ako podporný zdroj pre svoje hlavné aktivity. Určite si ciele, ktoré sú relevantné pre vašu firmu – chcete získať viac zákazníkov? Zvýšiť povedomie alebo podporiť predaj konkrétnych produktov? Jasne stanovené ciele pomôžu zamerať sa na správne stratégie a dosahovať merateľné výsledky.
Nastavte si firemný účet – Postup, ako ho nastaviť, nájdete nižšie v tomto článku. Firemný profil umožňuje plne využívať výhody Instagram marketingu (napr. analytiku a reklamy).
Prepojte Instagram s inými aktivitami – Vizuálna identita a komunikačný štýl by mali byť jednotné na všetkých platformách. Ak prepojíte Instagram s inými sociálnymi sieťami, s vaším webom alebo e-mail marketingom, pomôže vám to s naplnením vašich cieľov a zvýšením konverzií. Napríklad môžete nenútene a bez zbytočného nátlaku na predaj propagovať akcie alebo produkty z vášho webu.
Pripravte si obsahový plán – Zistite, aké typy príspevkov sú pre vašich sledovateľov najzaujímavejšie. Zvážte, ako využiť rôzne formáty (príbehy, reels, statické príspevky…). Ak nemáte čo publikovať, netlačte na to. Dôležité je poskytovať pravidelný obsah, ktorý je relevantný pre sledovateľov.

Založiť si účet na Instagrame a nastaviť si firemný profil je jednoduché, Zdroj: Pexels
Ako nastaviť firemný účet na Instagrame?
Na Instagrame si môžete nastaviť osobný alebo firemný účet. Prvé kroky sú pre oba typy účtov podobné, no v určitom bode treba účet prepnúť na firemný. Nasledovné kroky sú platné v čase publikácie tohto článku a môžu sa meniť po aktualizácii aplikácie:
- Stiahnite si aplikáciu Instagram cez Google Play alebo App Store.
- Zaregistrujte sa buď prepojením Instagramu s už existujúcim Facebookovým účtom alebo s novými údajmi. Zadajte vašu e-mailovú adresu alebo telefónne číslo a vytvorte si heslo.
- Vytvorte si používateľské meno, pridajte profilovú fotku, prečítajte si a súhlaste s podmienkami Instagramu.
- Po vytvorení profilu naň kliknite (vpravo dole sa nachádza vaša foto; kliknite na ňu). Následne ťuknite na 3 bodky alebo čiarky vpravo hore, čím sa dostanete do nastavení.
- V sekcii „Pre profesionálov“ vyberte „Typ a nástroje účtu“.
- Ťuknite na „Prepnúť na profesionálny účet“ a vyberte si kategóriu, ktorá vašu firmu najviac vystihuje.
- Vyplňte všetky potrebné údaje profilu, aby ste pôsobili čo najdôveryhodnejšie. Pripojte vašu webovú stránku a kontaktné údaje a môžete začať pridávať príspevky.

Vytvárajte pútavý obsah a komunikujte so sledovateľmi, Zdroj: Pexels
8 tipov, ako z Instagram marketingu vyťažiť čo najviac
1. Pochopte svoje publikum a aktívne s ním komunikujte
Ako značka už pravdepodobne viete, kto je vašou cieľovou skupinou. To sa však môže líšiť na sociálnych sieťach, kde sa preferencie používateľov môžu líšiť podľa platformy. Pochopte, čo chce vaše publikum vidieť, čo ich zaujíma a ako komunikujú. Napríklad mnohí príslušníci generácie Z sa na Instagram obracajú s cieľom nakupovať a objavovať rôzne produkty. Zaujímajú ich konkrétne produkty, recenzie či unboxingy (rozbaľovanie produktu).
Hoci to pravdepodobne počujete často, naozaj je veľmi dôležité s publikom komunikovať a vytvárať si na Instagrame komunitu. Povzbudzujte sledovateľov k diskusii, zapájajte sa do nej a ukážte, že vám záleží na ich názore.
2. Používajte nástroje
Plánovanie, príprava príspevkov, ich tvorba, úprava a publikovanie môžu byť náročné. Využite nástroje, ktoré vám uľahčia prácu. Hootsuite alebo Later vám pomôžu naplánovať príspevky, ktoré chcete publikovať neskôr. Canva a Adobe Express sú skvelé na prípravu vizuálov. Nástroje vám ušetria čas a pomôžu udržať konzistentný vizuál a komunikáciu.
3. Pridávajte pútavý obsah
Každá značka má vlastný typ komunikácie – niektoré sú skôr neformálne, iným sa zas hodí profesionálnejší obsah. Dôležité je, aby ste pridávali kvalitné a vizuálne atraktívne fotky a videá, ktoré zodpovedajú hodnotám a komunikácii vašej firmy. Striedajte typ obsahu a sledujte, ktorému sa najviac darí. Reels sú trendovým formátom, no vyskúšajte aj príbehy, statické fotky a iné formáty. Pre lepšiu organizáciu a dlhšie vystavenie vašich príbehov ich pridávajte do Instagram Highlights. Povzbudzujte publikum k zapojeniu rôznymi súťažami a zdieľajte na svoj profil aj user-generated content (UGC, obsah vytvorený používateľmi), ako sú obrázky, texty či videá vytvorené zákazníkmi.
4. Zamerajte sa na autenticitu a udržateľnosť
Súčasní používatelia sociálnych sietí sú kritickí voči značkám, ktoré svoje profily využívajú výlučne na predaj. Zaujímavý obsah, transparentnosť, prirodzenosť a otvorenosť sú dôležité v každej komunikácii firmy, vrátane tej na Instagrame. Najmä mladí používatelia sa čoraz viac zaujímajú o etické a udržateľné praktiky značiek. Ukážte im, že aj vám na týchto hodnotách záleží.
5. Predávajte priamo v aplikácii
Ak je vaším cieľom predávať svoje produkty priamo cez Instagram, môžete využiť Instagram Shopping. Na Slovensku ešte nie je taký využívaný ako v iných krajinách, no firmám umožňuje označovanie produktov priamo v príspevkoch, čo sledovateľom uľahčí nákup.

Platené reklamy sú súčasťou social media a Instagram marketingu, Zdroj: Getty Images Signature
6. Využite reklamu na Instagrame
Platená reklama na Instagrame môže výrazne rozšíriť dosah vašich kampaní a zlepšiť ich zacielenie. Môže byť účinným nástrojom na zvýšenie povedomia, získanie nových sledovateľov a zlepšenie konverzií.Testujte, ktorý typ a formát reklamy prináša najlepšie výsledky.
7. Sledujte trendy a konkurenciu
Trendy na sociálnych sieťach sa niekedy stanú takými virálnymi, že spôsobia ošiaľ. Lenže ako rýchlo sa stali populárnymi, tak rýchlo ich vymenia ďalšie trendy. Preto je dôležité aktívne a intenzívne sledovať nové trendy na Instagrame a inšpirovať sa konkurenciou. Aj využitie trendov v príspevkoch by malo stále odrážať identitu značky – niekedy je vhodné trend poňať svojským spôsobom, inokedy je ho zas lepšie úplne ignorovať, ak vôbec nepasuje do celkového štýlu značky.
8. Analyzujte výsledky
Žiadna marketingová stratégia by sa nemala zaobísť bez priebežnej analýzy a následnej optimalizácie alebo úpravy postupov. Využite Instagram Insights, Meta Business Suite alebo Sprout Social a merajte dosah, interakcie, demografiu publika a ďalšie údaje.
Vizuálny charakter Instagramu, jeho široká základňa používateľov, rôzne možnosti komunikácie a intuitívne rozhranie z neho robia obľúbenú sociálnu sieť a užitočný marketingový kanál. Pre firmy je výhodné jeho relatívne lacné použitie a dosah, vďaka čomu môžu zvýšiť povedomie o značke, vybudovať si komunitu a zlepšiť konverzie. Ak si jasne definujete svoje ciele, budete pravidelne publikovať zaujímavý obsah, komunikovať so svojimi sledovateľmi a využijete aj platené reklamy, úspech na Instagrame sa časom odrazí aj v raste vášho podnikania.