Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.

Ak chcete počas predvianočného obdobia uspieť čo najviac, váš web musí byť pripravený technicky, obsahovo aj marketingovo. Ako to zvládnuť a na čo nezabudnúť?
Podľa prieskumu spoločnosti Salesforce minuli ľudia na celom svete počas Black Friday 2024 spolu 74,4 miliardy dolárov (približne 63,5 miliardy eur). Toto číslo každý rok rastie a dokazuje, že predvianočná sezóna je pre e-shopy extrémne dôležitá.
Ľudia prvé darčeky hľadajú už začiatkom jesene, no pre e-shopy sú najdôležitejšie tieto dátumy:
- Black Friday (28. novembra 2025)
- Cyber Monday (1. decembra 2025)
- samotné Vianoce
Práve vtedy môžu dosiahnuť rekordné tržby. Ak aj vy vlastníte e-shop a chcete z Black Friday a Vianoc vyťažiť maximum, rozhodne nepodceňte prípravu webu na toto rušné obdobie.

Prispôsobte dizajn webu, Zdroj: Getty Images
Vylaďte technickú stránku webu na predvianočnú sezónu
Zrýchlite načítanie a posilnite výkon
Ak sa stránka načítava dlhšie než 3 sekundy, až 40 % návštevníkov ju opustí a viac než polovica sa na ňu už nikdy nevráti. Počas takého náporu, akým je obdobie Black Friday a Vianoc, sú rýchlosť načítania a technická stránka ešte dôležitejšie než inokedy.
Použite nástroje, ako sú PageSpeed Insights, ktoré vám pomôžu zistiť rýchlosť načítania a výkon webu. Zmenšite a optimalizujte obrázky, overte kapacitu hostingu a odstráňte nepotrebné kódy a skripty. Výkon webu má veľký vplyv na konverzie.
Pripravte landing page a prispôsobte dizajn
Optimalizujte všetky stránky, a najmä landing page, na ktorú sa používatelia dostanú ako prvú. Mala by byť jasná, presvedčivá, obsahovať kvalitné obrázky, recenzie a popisy produktov. Vizuál landing page aj webu môžete doplniť o sezónne prvky, ako je odpočítavanie, upravené logo, špeciálne bannery alebo napríklad snehové vločky. Zvýraznite produkty, ktoré chcete v sezóne predávať najviac.
Optimalizujte web pre mobily
Viac ako 60 % návštevnosti webových stránok na svete pochádza z mobilov a tento podiel sa neustále zvyšuje. Optimalizovať svoj web pre mobily je preto nutnosťou. Overte si, ako web vyzerá na rôznych typoch smartfónov, či fungujú všetky tlačidlá, zjednodušte proces nákupu a pridajte aj možnosť platiť Google Pay alebo Apple Pay.

Premyslený marketing dokáže zákazníkov presvedčiť k nákupu, Zdroj: Pexels
Spustite marketingové aktivity pre Black Friday a Vianoce
Vyhľadajte kľúčové slová a posilnite SEO
Urobte si prieskum kľúčových slov, na ktoré sa oplatí cieliť váš obsah počas tejto sezóny. Pravdepodobne to budú kľúčové slová ako „Black Friday zľavy“, „vianočný darček pre mamu“ alebo „vianočné dekorácie“. Optimalizujte popisy produktov a vytvorte obsah, ktorý priláka viac návštevníkov nielen teraz, ale aj v ďalších sezónach. Správne využitie kľúčových slov a SEO podporia zobrazenie webu v klasických aj AI výsledkoch vyhľadávania.
Začnite s e-mailovými a social media kampaňami
Už niekoľko týždňov pred sezónou rozpošlite e-maily s informáciami o pripravovaných akciách a personalizované ponuky, ktoré vyvolajú očakávanie. Využite sociálne siete na propagáciu zľavnených produktov, súťaží, odpočítavania či tipov na darčeky. Nezabudnite na sezónny dizajn a konzistentné posielanie e-mailov a publikovanie príspevkov, aby bola vaša značka na očiach práve vtedy, keď sú zákazníci pripravení nakúpiť.
Vytvorte pocit naliehavosti a neodolateľné ponuky
Psychológia predaja funguje najlepšie vtedy, keď zákazník cíti, že musí konať okamžite. Využite časovo obmedzené akcie, CTA (call to action, teda „výzva na akciu“) a naliehavé slová, ako sú „iba dnes“, „posledných XY kusov skladom“ a „nezmeškajte“. Nenavyšujte však umelo ceny pred zľavami a buďte úprimní v tom, ako dlho akcie trvajú a koľko kusov máte na sklade. Zákazníci si to totiž vedia rýchlo overiť a okamžite spoznajú, ak niečo nesedí.
Podporte upselling a cross-selling
Upselling a cross-selling môžu výrazne zvýšiť vaše zisky, posilniť vzťah so zákazníkmi a zlepšiť ich celkovú spokojnosť. Black Friday a Vianoce sú ideálnym obdobím na využitie týchto predajných taktík. Ak si zákazník na vašom e-shope prezerá mobil s nižšou pamäťou, ponúknite mu verziu s väčšou kapacitou (upselling). Zároveň mu počas nákupu ukážte aj doplnkové produkty, ako sú obal, slúchadlá či ochranné sklo (cross-selling).
Udržte si zákazníkov aj po sviatkoch
Black Friday ani Vianoce nie sú koniec predajnej sezóny. Práve po nich prichádza vhodný čas pozrieť sa na výsledky a vyhodnotiť, čo fungovalo. Zákazníkom sa oplatí poslať personalizované e-maily – či už so zľavou na ďalší nákup, alebo s pozvánkou do vernostného programu.
Dôležité je správne načasovanie, pretože v prvých dňoch po sviatkoch bude totiž ich schránka plná podobných ponúk, a vaša správa by sa v záplave e-mailov mohla stratiť. Pravidelná a premyslená komunikácia však pomáha budovať dôveru a vzťah, vďaka ktorým sa k vám zákazníci radi vrátia aj mimo sezóny.

Zjednodušte proces nákupu, Zdroj: Achira22’s Images (Canva)
Zlepšite UX a obsah, aby ste zvládli sezónny nápor
Zjednodušte navigáciu a proces nákupu
Navigácia po webe by mala byť jednoduchá a jasná za každých okolností, ale obzvlášť to platí počas hektických sezón. Intuitívna orientácia po webe, logicky usporiadané kategórie, prepojené relevantné stránky a rýchly proces nákupu zlepšujú používateľský zážitok a konverzie. Dokončiť nákup by malo byť možné aj bez registrácie, a zákazníci ocenia aj viaceré možnosti dodania a platby.
Sprístupnite podmienky akcií a vrátenia tovaru
Hoci sa zákazníci počas zliav často rozhodujú impulzívne, chcú mať istotu, že v prípade potreby môžu tovar jednoducho vrátiť alebo vymeniť. Skryté či zavádzajúce podmienky ich však môžu odradiť natoľko, že sa na váš web už nevrátia. Transparentné a jasne viditeľné pravidlá im naopak uľahčia rozhodovanie a vášmu e-shopu dodajú väčšiu dôveryhodnosť
Vytvorte inšpiratívny obsah s odporúčaniami a tipmi na darčeky
V predvianočnom období ľudia často hľadajú inšpiráciu na darčeky a porovnávajú rôzne produkty. A práve tam by sa im mal objaviť váš web. Vytvorte teda relevantný obsah – napríklad evergreenové články, ktoré budú prinášať organickú návštevnosť zo sezónneho vyhľadávania aj AI nástrojov každý rok. Zamerať sa môžete aj na videá, kvízy či rôzny interaktívny obsah, ktorý zákazníkom pomôže vo výbere, a vďaka ktorému vás budú vnímať ako spoľahlivého poradcu a dôveryhodnú značku.

Posilnite zákaznícku podporu, Zdroj: Getty Images Signature
Zabezpečte logistiku a podporu zákazníkov počas obdobia Black Friday a Vianoc
Posilnite zákaznícku podporu
V čase, keď zákazníci nakupujú viac, majú často aj viac otázok alebo potrebujú s niečím pomôcť. Zvážte využitie chatbotov a umiestnite na web odpovede na často kladené otázky.
Ak je to možné, rozšírte dočasne tím zákazníckej podpory a buďte k dispozícii dlhšie než zvyčajne. Nastavte si s tímom postupy pri najčastejších situáciách a uistite sa, že odpovedáte čo najrýchlejšie – ak totiž zákazník nedostane rýchlu a presnú odpoveď, je možné, že odíde ku konkurencii.
Skontrolujte skladové zásoby a plánujte doplnenie
Dobre zvládnutá logistika často zákazníkom nie je viditeľná, no keď zlyhá, všimne si to každý. Sledujte skladové zásoby a trendy v nákupoch častejšie než zvyčajne, aby ste vedeli počas sezónneho náporu rýchlo reagovať. Uistite sa, že informácie na webe zodpovedajú skutočnej situácii.
Komunikujte dostupnosť a doručenie do Vianoc jasne a včas
Jedna z najčastejších obáv zákazníkov je, či objednaný tovar stihne prísť do Vianoc. V dnešnej dobe ani mimo predvianočného obdobia už takmer nikto nechce na svoju objednávku čakať dlhšie než len pár dní. Preto komunikujte dostupnosť a termíny doručenia ideálne už pri produkte, ešte pred tým, ako si ho zákazník vloží do košíka. Ak viete doručenie do Vianoc garantovať iba pri niektorých produktoch, komunikujte to dostatočne skoro, aby ste predišli sklamaniu a možným negatívnym hodnoteniam zákazníkov.

Checklist, Getty Images
Rýchly checklist: 5 krokov, ktoré stihnete aj pár dní pred Black Friday a Vianocami
Ak nestíhate komplexnú prípravu webu, sústreďte sa aspoň na tieto priority:
- Skontrolujte a optimalizujte rýchlosť načítania webu.
- Uľahčite navigáciu po webe a zjednodušte proces nákupu.
- Overte si funkčnosť a vzhľad mobilnej verzie webu.
- Zabezpečte rýchlu a kvalitnú zákaznícku podporu.
- Jasne komunikujte termín doručenia a obchodné podmienky.
Black Friday a Vianoce sú pre e-shopy obrovskou príležitosťou. O optimalizácii webu, prístupnosti a zlepšení používateľského zážitku sa hovorí stále, no počas tejto sezóny sú dôležitejšie než kedykoľvek predtým. Investícia do prípravy webstránky na predvianočné obdobie sa vám niekoľkonásobne vráti – nielenže využijete potenciál Black Friday a Vianoc, ale pripravíte si aj web na ďalšie obdobia a oslovíte nových zákazníkov, ktorí sa k vám radi vrátia.
Zdroje:
- https://statistics.blackfriday/
- https://www.browserstack.com/guide/how-fast-should-a-website-load
- https://www.learnworlds.com/black-friday-for-business/
- https://www.statista.com/statistics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/
- https://scandiweb.com/blog/how-to-prepare-for-black-friday-2023-ecommerce-strategies-ideas/
- https://www.bigcommerce.com/articles/ecommerce/upselling-and-cross-selling/

