Táto stránka používa cookies. Cookies sú uložené vo vašom prehliadači a slúžia na rozpoznávanie opakovaných návštev webu, uloženie nastavení a tiež analýzu návštevnosti.

Myslíte si, že copywriter by mal zvládnuť napísať akýkoľvek článok v priebehu hodiny? Veríte, že s príchodom umelej inteligencie je práci copywriterov koniec? Alebo skúšate písať svoje texty sami a vkladáte do nich čo najviac kľúčových slov, aby sa zobrazovali na popredných pozíciách vo vyhľadávaní? Je načase tieto mýty vyvrátiť a ukázať si, ako to robiť lepšie.
Texty čítame každý deň – príspevky na sociálnych sieťach, newslettre, slogany a texty na billboardoch, články, webové stránky či produktové popisy. To všetko je copywriting a vo veľa prípadoch za týmito textami stojí copywriter.
Napriek tomu si mnoho ľudí stále myslí, že ide „len o písanie“. V skutočnosti je však copywriting nástroj, ktorý má potenciál predávať, vzdelávať a budovať dôveru. No len vtedy, ak sa robí správne.
Pochopiť, čo copywriting (a content writing) naozaj znamená, je dôležité pre každého, kto chce komunikovať so svojimi zákazníkmi efektívne. Mýty, ktoré ste už pravdepodobne počuli aj vy – alebo im dokonca veríte – môžu vašej značke skôr uškodiť, a preto je potrebné ich vyvrátiť.

Blog je príkladom content writingu, Zdroj: arturmarciniecphotos (Canva)
Mýtus č. 1: Copywriting je to isté ako content writing
Tieto pojmy sa často zamieňajú, no v skutočnosti ide o dva odlišné typy písania s rôznymi cieľmi. Copywriting je zameraný predovšetkým na presviedčanie čitateľa, aby vykonal žiadanú akciu (napr. kliknutie, kúpa alebo registrácia). Copywriter môže tvoriť napríklad slogany, predajné stránky, reklamné texty alebo CTA (call to action, teda „výzva k akcii“).
Content writing je súčasťou content marketingu a je orientovaný na poskytovanie hodnotných informácií, vzdelávanie, budovanie dôvery a autority značky. Príkladmi content writingu sú blogy, články, e-booky či návody.
Vo všeobecnosti je jednoduchšie a bežnejšie používať jednotný termín – napríklad copywriting – a preto sa s jeho použitím pre oba typy písania textov stretnete aj v tomto článku. Rozlíšenie medzi týmito pojmami je však dôležité najmä pri plánovaní marketingovej stratégie – pomáha totiž určiť, aký typ obsahu potrebujete, a teda aj kto ho dokáže najefektívnejšie spracovať (copywriter alebo content writer).
Mýtus č. 2: Copywriterom môže byť každý
Medzi časté mýty o copywritingu patrí aj predstava, že ide o jednoduchú činnosť vhodnú na privyrobenie si, a že copywriterom sa môže stať ktokoľvek. Realita je však omnoho komplexnejšia.
Kvalitný copywriter nie je len autorom textov – rozumie aj SEO, pozná svoju cieľovú skupinu, ovláda psychológiu predaja, štruktúru a úpravu textov. Okrem samotného písania často vykonáva aj množstvo ďalších úloh, ktoré zabezpečujú vysokú kvalitu textov. Dobrý copywriter síce nemusí mať odborné vzdelanie, no potrebuje konkrétne znalosti, zručnosti, disciplínu a chuť neustále sa učiť.
Mýtus č. 3: Copywriter musí byť odborník na danú oblasť
Ak je copywriter špecialista v danej oblasti alebo má za sebou konkrétne skúsenosti (napr. SEO copywriter, copywriter v marketingovej agentúre, špecialista na zdravotníctvo, atď.), môže to byť v určitých situáciách výhodou. Niektoré firmy a publikácie vyslovene potrebujú odborníka – nie každý vie s prehľadom a správne písať o neurochirurgii, politike alebo napríklad farmaceutických produktoch, kde je presnosť a odborná terminológia kľúčová.
Väčšina dobrých copywriterov sa však dokáže ľahko a rýchlo zorientovať v nových témach a urobiť si rozsiahly a dôkladný prieskum. Ak majú schopnosť tieto získané informácie pretaviť do zaujímavých a presných textov, potom nemusia byť špecialistami v odbore.

Umelá inteligencia môže copywriterom pomôcť, ale nemala by nahrádzať ich prácu, Zdroj: Pexels
Mýtus č. 4: Copywriterov už netreba, lebo je tu AI
Umelá inteligencia dokáže pomôcť s rôznymi úlohami, zjednodušiť procesy, hyperpersonalizovať a generovať nápady. AI by sa však malo používať ako nástroj, a nie náhrada. Hoci dokáže dobre generovať jednoduché texty (napr. slogany alebo základné produktové popisy), umelá inteligencia prácu copywriterov úplne nenahradí.
Ak firmy zaujíma SEO a nechcú riskovať penalizáciu od Google, mali by sa vyhnúť prehnanému používaniu obsahu vytvoreného AI. Hoci Google nie je proti používaniu umelej inteligencie, penalizuje nekvalitný obsah vytvorený výlučne za účelom manipulácie s výsledkami vyhľadávania. Okrem toho majú copywriteri niečo, čo AI nenahradí – ľudský aspekt, emócie, kreativitu a schopnosť overiť si správnosť informácií.
Mýtus č. 5: Na napísanie článku stačí 1 hodina
Pred samotným písaním článku copywriter často konzultuje alebo brainstormuje (rieši zadania kreatívnou formou), vykonáva prieskum témy, analyzuje konkurenciu a vyhľadáva relevantné kľúčové slová. Okrem toho pripravuje osnovu článku, viacero návrhov alebo konceptov, edituje, upravuje, pridáva interné odkazy či odporúča vhodné vizuály.
Kvalitný obsah si vyžaduje čas, prieskum, prípravu a úpravy. Ak sa kladie dôraz len na rýchle písanie, výsledkom môže byť nekvalitný, povrchný a neefektívny text.
Mýtus č. 6: Čím dlhší text a čím viac použitých kľúčových slov, tým lepšie
Už dávno neplatí, že čím viac kľúčových slov v texte použijete, tým vyššie sa umiestníte v SERP (výsledkoch vyhľadávania). Práve naopak – keyword stuffing (prepĺňanie kľúčovými slovami) je praktikou black hat SEO, za ktorú vyhľadávače penalizujú webstránky. V extrémnych prípadoch môže Google web považovať za spam, znížiť jeho pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania, alebo ho z nich úplne vyradiť. Kľúčové slová sú stále dôležité, ale prioritou je písať obsah pre čitateľov – vyhľadávače prichádzajú až na druhom mieste.
To platí aj o dĺžke textov. Používatelia aj vyhľadávače uprednostňujú hodnotný, relevantný a ľahko čitateľný text. Aby pokryl všetky relevantné informácie, niekedy skutočne musí byť dlhý. Ak si to ale téma nevyžaduje, netreba články zbytočne predlžovať.

Predaj nezávisí len od copywritera, ale aj od ostatných členov tímu a aspektov,
Zdroj: arturmarciniecphotos (Canva)
Mýtus č. 7: Dobrý copywriter predá všetko
Úspešnosť kampaní, predaj a konverzie závisia od mnohých faktorov, z ktorých texty tvoria iba zlomok. Vplyv má aj kvalita produktu alebo služby, cena, stav trhu, dizajn, výber marketingových kanálov, a nastavenie obsahovej stratégie. Copywriter vytvára texty, ktoré podporujú predaj a dôveru, no výsledok závisí aj od ďalších aspektov.
Mýtus č. 8: Raz napísaný text už netreba meniť
Refresh obsahu – teda pravidelná aktualizácia, úprava a optimalizácia textov – je veľmi dôležitý. Existuje niekoľko hlavných situácií, kedy by mal copywriter aktualizovať starší obsah: keď nastanú interné zmeny vo firme, keď sa zmení trh alebo odvetvie, keď sa objavia nové dáta, informácie a štatistiky, keď ste zaznamenali pokles návštevnosti stránky alebo ak máte naplánovaný pravidelný audit obsahu.
Upravený a aktualizovaný text pomáha zlepšiť SEO webu. Optimalizovaný a kvalitnejší článok môže predbehnúť konkurenciu a lepšie sa umiestňovať vo výsledkoch vyhľadávania. Okrem toho zlepšuje dôveryhodnosť značky a používateľský zážitok čitateľov.
Mýtus č. 9: Texty stačí prevziať zo zahraničia
V niektorých prípadoch (napríklad pri odborných novinkách alebo univerzálnych informáciách) môže byť preklad zahraničných článkov vhodný – samozrejme za predpokladu, že máte na prevzatie licenciu alebo povolenie. Avšak vo väčšine prípadov sa odporúča vytvárať originálny obsah.
Tvorba originálneho obsahu prispôsobeného miestnemu trhu je dôležitá nielen z hľadiska licencií a povolení. Vlastný text, ktorý zohľadňuje miestnu kultúru, jazyk a kontext, zároveň pomáha budovať dôveru a autoritu značky.

Texty by nemali čitateľov zmiasť; mali by byť jednoduché a ľahko pochopiteľné, Zdroj: Getty Images Signature
Mýtus č. 10: Texty majú znieť profesionálne a odborne
Mnohí si myslia, že texty musia byť odborné a profesionálne, aby pôsobili dôveryhodne. To však závisí od témy, umiestnenia a publika, ktoré texty číta. Tón a štýl by mali vždy zodpovedať cieľovej skupine a tomu, ako sa prezentuje značka.
Niekedy je vhodné použiť jednoduchý jazyk, či dokonca aj slang alebo humor, aby bol text zaujímavejší a prístupnejší. Použité výrazy by mali byť pochopiteľné aj pre širšiu verejnosť. Ak už použijete odborné výrazy, vždy ich vysvetlite. Čitateľnosť, jasnosť, konzistentnosť a autenticita by mali byť na prvom mieste.
Mýty o copywritingu sú stále pomerne rozšírené, no dobrou správou je, že čoraz viac značiek si uvedomuje dôležitosť kvalitných textov. Menšie firmy môžu zvážiť začať písať texty samy, no postupne je vhodné uvažovať o copywriterovi (zamestnancovi či freelancerovi) alebo agentúre, ktorá pomôže nielen s textami, ale aj so stratégiou. Copywriting totiž nie je len o písaní – zahŕňa kreativitu, empatiu, prieskum, stratégiu a schopnosť prezentovať značku ako dôveryhodného experta v danom odvetví.
Zdroje:



